• ul. Jórskiego 22; 03-584 Warszawa
  • Tel. 22/6789666

Powiadom o imprezie

Info na czerwony pasek PSI

Zamów fotoletter

IMPREZY / kultura i wiedza

Psie serce po raz setny!

Adres

Warszawa, ul. Mokotowska 13

Termin

Od 2019-02-20
Do 2019-02-20

Organizator

Teatr Współczesny

Warszawa, ul. Mokotowska 13

Telefon:
0-22/825-13-52, 0-22/825-59-79 (kasa)

E-mail:
teatr@wspolczesny.pl

WWW:
www.wspolczesny.pl

Zobacz na mapie

20 lutego 2019 PSIE SERCE PO RAZ 100 NA SCENIE

TEATRU WSPÓŁCZESNEGO.

 

Michał Bułhakow

PSIE SERCE

(Собачье сердце)

przekład : Irena Lewandowska

adaptacja i reżyseria : Maciej Englert

scenografia :  Marcin Stajewski

kostiumy: Anna Englert

muzyka : Robert Satanowski.

Premiera w październiku 2017 r.

W rolach głównych:

BORYS SZYC, KRZYSZTOF WAKULIŃSKI

 

GRAJĄ RÓWNIEŻ: Joanna Jeżewska, Monika Pikuła, Ewa Porębska,  Kinga Tabor, Monika Węgiel, Barbara Wypych, Piotr Bajor,  Leon Charewicz, Mikołaj Chroboczek, Dariusz Dobkowski, Piotr Garlicki, Remigiusz Jankowski,  Jan Marczewski, Szymon Mysłakowski, Sławomir Orzechowski, Jan Pęczek, Szymon Roszak, Sebastian Świerszcz, Rafał Zawierucha

Zima 1925 roku w Moskwie. Świat kończącego się okresu NEP (Nowej Ekonomicznej Polityki) w państwie radzieckim, w dobie nadchodzącego stalinizmu, widziany oczami bezdomnego psa.  Profesor Preobrażeński, luminarz nauki radzieckiej i europejskiej, prowadzi eksperymenty naukowe w poszukiwaniu sposobów odmładzania ludzkiego organizmu. Pies zostaje poddany eksperymentalnemu przeszczepowi, który przynosi nieoczekiwane skutki.

To zdarzenie rodem z science fiction, staje się  dla autora pretekstem do niezwykle przenikliwej, gorzkiej diagnozy świata stworzonego przez rewolucyjną ideologię, napisanej  ze specyficznym poczuciem humoru i w formie ocierającej się o groteskę. Wielowarstwowość utworu skłania  do stawiania sobie pytań uniwersalnych o wartości i o porządek świata, szczególnie aktualnych, gdy „…świat wypadł z formy…”

 W. Szekspir – „Hamlet”

 

Fragmenty recenzji

 

[…] Maciej Englert na przekór modzie, jaka rozpanoszyła się szczególnie ostatnio w teatrze, świadomie unika uwspółcześniania dramaturgii. Dopisywania sztukom kontekstów współczesnych. Wie doskonale, że tak pojęta „awangarda" starzeje się najszybciej. Nigdy nie stara się też być mądrzejszy od autora. Wierzy w jego inteligencję, podobnie jak w inteligencję widza. Dzięki Axerowi Teatr Współczesny był przystanią dla inteligencji. Tej warstwy, która dla wielu ustrojów i rządów wydaje się być niepotrzebnym balastem, kwiatkiem do kożucha.

„Psie serce" to drugi utwór Bułhakowa, na którego realizację zdecydował się Englert we Współczesnym. Pierwszym była ponad ćwierć wieku temu znakomita inscenizacja „Mistrza i Małgorzaty". Opowieść o tym, jak diabeł porządkuje gorszy od diabelskiego świat stworzony przez człowieka, w czasie stanu wojennego dawała ogromną nadzieję[…].

Jan Bończa Szabłowski, 17.X.2017 Rzeczpospolita

 

[…] W „Psim sercu” Szyc udowadnia, że jest aktorem o niebywałej zdolności do transformacji. Potrafi przeistoczyć się w mgnieniu oka i zmiana ta nie dotyczy jedynie zewnętrzności, lecz przede wszystkim tego, co w środku. Jako Szarik wzrusza i nie pozwala na łatwe współczucie, w roli Szarikowa przeraża. Jest coś poruszającego w porozumieniu, jakie muszą osiągać raz za razem Englert i Szyc. Są ulepieni z całkiem innej gliny, przynależą do trochę innych światów. A jednak – tak przypuszczam – Szyc wygasza Szyca i wchodzi w pracę jak najgłębiej się da, bez trzymanki i bez bezpieczników. Dlatego potem widzimy aktora bez reszty stopionego z rolą, wobec którego reżyser musi mieć największą wdzięczność. I vice versa, bo dzięki przeglądaniu się w wizjach Macieja Englerta Borys Szyc może fundować sobie raz na jakiś czas symboliczne i prawdziwe powroty do domu. Teatr Współczesny jest dla niego podstawową bazą, o którą aktor dba i o niej nie zapomina.

„Psie serce” – trzydzieści lat po „Mistrzu i Małgorzacie” – wygląda jak koda w dorobku Macieja Englerta. A jednak mam dziwną pewność, że wraz z Szycem jeszcze nieraz nas zaskoczą.[…]

Jacek Wakar. Więź, 3.XI.2017

 

[…] Po obejrzeniu spektaklu dochodzę kolejny raz do wniosku, że w teatrze nie trzeba szokować dla samego szoku, nie trzeba na siłę wszystkiego uaktualniać i koniecznie nawiązywać do otaczającej nas rzeczywistości. Wystarczy świetny, ponadczasowy tekst Michała Bułhakowa, doświadczony, mądry reżyser, wybitne aktorstwo i otrzymujemy artystyczną perłę, która pojawiła się w przestrzeni teatralnej Warszawy i jak na razie pretenduje już do roli wydarzenia sezonu.[…]

Iwa Poznerowicz, Teatr dla Was, 9.11.2017

 

 

 

 

Ciekawostki

Łazienka na topie

Weekend na Malcie

Jak właściciel rozlicza wyjazd służbowy

Kurs języka angielskiego dla seniorów – zalety

Dom aukcyjny – idealne miejsce na zakupy dzieł sztuki

Nie dajmy się jesiennej chandrze

Strzelectwo - to dyscyplina dla każdego

Wybór butów ślubnych – najczęściej zadawane pytania

Jak obniżyć składkę OC o ponad 50%?

Najpiękniejsze kina świata

Od czego zależy cena polisy na życie?

Nie ma to jak zabawa!

Hobby za kredyt, czyli skąd wziąć pieniądze na drogie pasje dziecka

Łazienkowska galeria sław

Wakacje w Warszawie. Poznaj atrakcje dla całej rodziny

Komfort termiczny na poddaszu

Czytać, czy nie czytać, oto jest pytanie?

Bilet tramwajowy i autobusowy przez telefon – gdzie i jak go kupić?

Stoch nadal dominuje

Najlepsze marki wędkarskie w niskich cenach

Co kupić dziecku na urodziny?

Przeczytaj - Zanim pojedziesz na urlop.

Jak zorganizować event w tanecznym stylu?

Ogłoszenia usługi

Zasady picia alkoholu

Jak być na bieżąco z muzycznymi trendami?

Najszybszy Internet – jaki wybrać?

Jak zorganizować niezapomniany wieczór kawalerski lub panieński?

Graj legalnie!

Kod promocyjny

Reforma edukacji

Wybór wózka spacerowego dla niemowlaka

Sezon grillowy czas zacząć!

Aqua aerobik – korzyści z ćwiczeń w wodzie!

Nowoczesna rozrywka dla dzieci

Co, oprócz wynajmu samochodu, oferują wypożyczalnie aut w Warszawie?

Saona, czyli raj w raju

Legalni bukmacherzy w Polsce

Korzyści ze światłowodu w firmie

Tak to miało być...

Wesele jesienią? Czemu nie!

Jak z głową zaplanować koszt wyjazdu

Gdzie kupić suchy lód Warszawa

Z jakich źródeł pozyskać pożyczki dla przedsiębiorców?

Szukasz telefonu - postaw na Samsung Galaxy!

Nie wolno lekceważyć wieczoru panieńskiego

Ceny mieszkań w Warszawie.

Jak zostać konserwatorem dzieł sztuki?

Jak skutecznie uczyć się słownictwa w języku angielskim?

Nawłoć - wyjątkowa roślina miododajna

Otwórz firmę, pozyskując pieniądze z dotacji

To nie musi kosztować...

Dlaczego warto organizować imprezy firmowe?

Gdzie wymienić stare wycofane banknoty?

Boliwia wycieczki do Ameryki Południowej

Poradnik rodzica kolonijnego Maluszka

Jaki rower wybrać?

Jak pożyczyć pieniądze przez internet?

Profesjonalne pokazy fajerwerków na każdą uroczystość

Kogis zaprasza dzieci na obozy i kolonie

Sala prawdziwego kinomaniaka – jak ma wyglądać?

Powiadom o imprezie

Info na czerwony pasek PSI

Zamów fotoletter

Wolna sobota

Psie serce po raz setny!

20 lutego 2019 PSIE SERCE PO RAZ 100 NA SCENIE

TEATRU WSPÓŁCZESNEGO.

 

Michał Bułhakow

PSIE SERCE

(Собачье сердце)

przekład : Irena Lewandowska

adaptacja i reżyseria : Maciej Englert

scenografia :  Marcin Stajewski

kostiumy: Anna Englert

muzyka : Robert Satanowski.

Premiera w październiku 2017 r.

W rolach głównych:

BORYS SZYC, KRZYSZTOF WAKULIŃSKI

 

GRAJĄ RÓWNIEŻ: Joanna Jeżewska, Monika Pikuła, Ewa Porębska,  Kinga Tabor, Monika Węgiel, Barbara Wypych, Piotr Bajor,  Leon Charewicz, Mikołaj Chroboczek, Dariusz Dobkowski, Piotr Garlicki, Remigiusz Jankowski,  Jan Marczewski, Szymon Mysłakowski, Sławomir Orzechowski, Jan Pęczek, Szymon Roszak, Sebastian Świerszcz, Rafał Zawierucha

Zima 1925 roku w Moskwie. Świat kończącego się okresu NEP (Nowej Ekonomicznej Polityki) w państwie radzieckim, w dobie nadchodzącego stalinizmu, widziany oczami bezdomnego psa.  Profesor Preobrażeński, luminarz nauki radzieckiej i europejskiej, prowadzi eksperymenty naukowe w poszukiwaniu sposobów odmładzania ludzkiego organizmu. Pies zostaje poddany eksperymentalnemu przeszczepowi, który przynosi nieoczekiwane skutki.

To zdarzenie rodem z science fiction, staje się  dla autora pretekstem do niezwykle przenikliwej, gorzkiej diagnozy świata stworzonego przez rewolucyjną ideologię, napisanej  ze specyficznym poczuciem humoru i w formie ocierającej się o groteskę. Wielowarstwowość utworu skłania  do stawiania sobie pytań uniwersalnych o wartości i o porządek świata, szczególnie aktualnych, gdy „…świat wypadł z formy…”

 W. Szekspir – „Hamlet”

 

Fragmenty recenzji

 

[…] Maciej Englert na przekór modzie, jaka rozpanoszyła się szczególnie ostatnio w teatrze, świadomie unika uwspółcześniania dramaturgii. Dopisywania sztukom kontekstów współczesnych. Wie doskonale, że tak pojęta „awangarda" starzeje się najszybciej. Nigdy nie stara się też być mądrzejszy od autora. Wierzy w jego inteligencję, podobnie jak w inteligencję widza. Dzięki Axerowi Teatr Współczesny był przystanią dla inteligencji. Tej warstwy, która dla wielu ustrojów i rządów wydaje się być niepotrzebnym balastem, kwiatkiem do kożucha.

„Psie serce" to drugi utwór Bułhakowa, na którego realizację zdecydował się Englert we Współczesnym. Pierwszym była ponad ćwierć wieku temu znakomita inscenizacja „Mistrza i Małgorzaty". Opowieść o tym, jak diabeł porządkuje gorszy od diabelskiego świat stworzony przez człowieka, w czasie stanu wojennego dawała ogromną nadzieję[…].

Jan Bończa Szabłowski, 17.X.2017 Rzeczpospolita

 

[…] W „Psim sercu” Szyc udowadnia, że jest aktorem o niebywałej zdolności do transformacji. Potrafi przeistoczyć się w mgnieniu oka i zmiana ta nie dotyczy jedynie zewnętrzności, lecz przede wszystkim tego, co w środku. Jako Szarik wzrusza i nie pozwala na łatwe współczucie, w roli Szarikowa przeraża. Jest coś poruszającego w porozumieniu, jakie muszą osiągać raz za razem Englert i Szyc. Są ulepieni z całkiem innej gliny, przynależą do trochę innych światów. A jednak – tak przypuszczam – Szyc wygasza Szyca i wchodzi w pracę jak najgłębiej się da, bez trzymanki i bez bezpieczników. Dlatego potem widzimy aktora bez reszty stopionego z rolą, wobec którego reżyser musi mieć największą wdzięczność. I vice versa, bo dzięki przeglądaniu się w wizjach Macieja Englerta Borys Szyc może fundować sobie raz na jakiś czas symboliczne i prawdziwe powroty do domu. Teatr Współczesny jest dla niego podstawową bazą, o którą aktor dba i o niej nie zapomina.

„Psie serce” – trzydzieści lat po „Mistrzu i Małgorzacie” – wygląda jak koda w dorobku Macieja Englerta. A jednak mam dziwną pewność, że wraz z Szycem jeszcze nieraz nas zaskoczą.[…]

Jacek Wakar. Więź, 3.XI.2017

 

[…] Po obejrzeniu spektaklu dochodzę kolejny raz do wniosku, że w teatrze nie trzeba szokować dla samego szoku, nie trzeba na siłę wszystkiego uaktualniać i koniecznie nawiązywać do otaczającej nas rzeczywistości. Wystarczy świetny, ponadczasowy tekst Michała Bułhakowa, doświadczony, mądry reżyser, wybitne aktorstwo i otrzymujemy artystyczną perłę, która pojawiła się w przestrzeni teatralnej Warszawy i jak na razie pretenduje już do roli wydarzenia sezonu.[…]

Iwa Poznerowicz, Teatr dla Was, 9.11.2017

 

 

 

 

Adres

Warszawa, ul. Mokotowska 13

Termin

Od 2019-02-20 , Do 2019-02-20

Organizator

Teatr Współczesny

Warszawa, ul. Mokotowska 13

Telefon:
0-22/825-13-52, 0-22/825-59-79 (kasa)

E-mail:
teatr@wspolczesny.pl

WWW:
www.wspolczesny.pl

Zobacz na mapie

Reklama

Ciekawostki