• ul. Jórskiego 22; 03-584 Warszawa
  • Tel. 22/6789666

Powiadom o imprezie

Info na czerwony pasek PSI

Zamów fotoletter

IMPREZY / kultura i wiedza

Skandynawski dreszczowiec

Adres

Warszawa, ul. Dewajtis 3 - Las Bielański

Termin

Od 2019-03-24 16:00:00
Do 2019-03-24 16:00:00

Organizator

DOBRE MIEJSCE - Katolickie Centrum Kultury

Warszawa, ul. Dewajtis 3 - Las Bielański

Telefon:
(022) 561 01 23, (022) 561 01 00

E-mail:
Kultura@dobremiejsce.org

WWW:
www.dobremiejsce.org

Zobacz na mapie

WINNI na Forum Filmów Nie-Zwyczajnych

Na najbliższym Forum Filmów Nie-Zwyczajnych pokażemy arcyciekawy, trzymający w napięciu do ostatniej sceny obraz nominowany do Oscara pt. "Winni". Spotkanie filmowe tradycyjnie poprowadzi o. dr Marek Kotyński CSsR, filmoznawca, teolog duchowości, wykładowca PWTW.

24 marca 2019 r.; godz.: 16.00.
Miejsce: Aula im. bł. ks. J. Popiełuszki, ul. Dewajtis 3.
Bilety - w cenie 15 zł dostępne on-line na bezpośrednio stronie Dobrego Miejsca. Stacjonarnie w dniu wydarzenia.

OPIS FILMU

„Winni” to skandynawski dreszczowiec, sensacja festiwali w Sundance i Rotterdamie, gdzie zdobył nagrody publiczności. Trzymający w napięciu, pełen zwrotów akcji thriller, budujący gęstą atmosferę z oszczędnych, starannie wyważonych środków, klimatem i precyzją przywołujący na myśl „Locke’a” z Tomem Hardym. Rutynowy wieczór przy telefonie alarmowym. Operator odbierający dziś połączenia – były funkcjonariusz policji – z niecierpliwością czeka na zbliżający się koniec zmiany. Pijani imprezowicze, niedzielni kierowcy, blokujący numer żartownisie – irytacja policjanta rośnie, do momentu, kiedy odbiera telefon od spanikowanej kobiety. Została porwana, a samochód, w którym się znajduje, jedzie w nieznanym kierunku. Gdy połączenie zostanie gwałtownie przerwane, mężczyzna nie opuszczając pokoju rusza kobiecie na ratunek, polegając wyłącznie na swoim doświadczeniu, intuicji i… telefonie.
W „Winnych” każda sekunda filmu, każdy grymas, spojrzenie czy dźwięk, łączą się w mistrzowską całość, prowadzącą do zaskakującego zakończenia.

GŁOSY PRASY
    "Wbija w fotel. Ani przez chwilę nie zwalnia tempa."
IndieWire
    "Ekscytujący, minimalistyczny thriller w klimacie filmu „Locke” . Doskonale obsadzona, zmontowana i wyreżyserowana rozrywka."
The Film Stage
    "Trudno uwierzyć, że film rozgrywający się w całości podczas rozmów telefonicznych może aż tak trzymać w napięciu. Prawdziwy dreszczowiec."
Village Voice
    "Pełen napięcia, wciągający, niskobudżetowy thriller, na którego remake na pewno ostrzy już sobie zęby niejeden hollywoodzki producent."
Variety
    „Winni” to kino, podczas którego ani przez chwilę nie nudzi nas brak zmian scenerii, bohaterów, miejsc, bo jest wybitnie dynamiczne dzięki temu, co niewidoczne. I udaje się widza do tego dziania poza kadrem bardzo skutecznie przekonać. Ten film prowokuje w nas maksymalną koncentrację."
San Francisco Chronicle
    "Möller tak mistrzowsko buduje napięcie, że trudno uwierzyć, że „Winni” to jego debiut."
The Hollywood Reporter
    "Wyjątkowy thriller, który musicie zobaczyć, i jeden z najlepszych do tej pory filmów roku."
FILMINK
    "Doskonale zbalansowany thriller, który jest popisem możliwości jakie daje kino nawet jeśli nie dysponuje nieograniczonymi środkami."
RogerEbert.com

REŻYSER O FILMIE
Głęboko wierzę, że najmocniejsze obrazy w filmie, te które zapadają na długo w pamięć to te, których nie widać. Wpadłem na pomysł tego filmu, gdy usłyszałem nagranie kobiety, która chwilę po tym jak została porwana zadzwoniła na telefon alarmowy. Wieziono ją samochodem, a jej porywacz siedział obok, więc musiała posługiwać się szyfrem. Na początku moją uwagę przykuło napięcie towarzyszące tej rozmowie, ale potem zacząłem się zastanawiać, co czyniło ją tak bardzo intrygującą?
Choć słyszałem tylko zapis audio tej rozmowy, to czułem jakbym widział obrazy. Widziałem tę kobietę, samochód którym ją wieziono, drogę po której jechał, a nawet siedzącego obok niej porywacza. Zrozumiałem, że każda osoba słuchająca tego nagrania będzie widziała inne obrazy: inną kobietę, innego porywacza, inne wszystko.
Zacząłem myśleć: „a co by się stało, gdyby wykorzystać tę ideę mentalnych obrazów w filmie?”.
Realizując „Winnych” chciałem zrobić pełen napięcia i wyrazistych postaci thriller, ale przede wszystkim nakręcić film, który dla każdego widza będzie zupełnie innym doświadczeniem.

GRA z WYOBRAŹNIĄ WIDZA
„Winni”, debiutancki film Gustava Möllera, zabiera widza w pełną napięcia podróż. Zrealizowany przy bardzo niewielkim budżecie kryminalny thriller „to zarówno zabawa filmową formą, jak i kreatywne przekraczanie granic gatunku” – wyjaśnia Lina Fink, producentka filmu, którego światowa premiera miała miejsce w konkursie festiwalu w Sundance. Pomysł na film pojawił się gdy Möller trafił na YouTube na klip z nagraniem porwanej Amerykanki, która zadzwoniła na telefon alarmowy już po tym jak została uprowadzona.
„Napięcie towarzyszące tej rozmowie było tak duże, że nie można było się od niej oderwać”, wspomina reżyser, w którego głowie od razu pojawiły się filmowe obrazy. „Zacząłem pracę nad tym filmem z myślą, by to publiczność uzupełniała brakujące elementy podróży porwanej kobiety, używając swojej wyobraźni”.
„Byłem zafascynowany możliwością stworzenia filmu, który mając wyrazistą, linearną fabułę będzie jednocześnie odbierany przez każdego widza w bardzo wyjątkowy, osobisty sposób”, tłumaczy Möller. Wychodząc od tego pierwotnego pomysłu Möller i współscenarzysta Emil Nygaard Albertsen spędzili kilka nocy w centrali telefonów alarmowych, zbierając materiał do scenariusza. Rozmawiali też z oficerami policji, którzy podobnie jak Asger, bohater filmu, zostali odsunięci od obowiązków. W trakcie tego procesu pojawiło się kilka wiodących tematów, o których mógłby opowiadać film. Jednym było odkupienie głównego bohatera, drugim empatia. „Na początku filmu Asgerowi łatwo przychodzi osądzanie innych, ale z czasem budzi się w nim zrozumienie”,tłumaczy reżyser. „Bawimy się także oczekiwaniami i przypuszczeniami widzów, bo wszyscy mamy tendencję do bardzo szybkiego wyrabiania sobie zdania o innych”.

Möller urodził się w szwedzkim Göteborgu i w młodości inspirowały go takie filmy, jak „Pulp Fiction” i „Wściekłe psy” Quentina Tarantino, „Taksówkarz” Martina Scorsese, czy „Pieskie popołudnie” Sydneya Lumeta. W wieku 20 lat przeniósł się do Danii, gdzie niedługo po przeprowadzce zaczął studiować w duńskiej Narodowej Szkole Filmowej. To tam poznał swoich przyszłych współpracowników – producentkę Linę Flint oraz scenarzystę Emila Nygaarda Albertsena. To w tym zespole zrealizowane zostały dwa filmy krótkometrażowe, w tym nagradzany film dyplomowy Möllera „In Darkness”. Flint, Möller i Albertsen szybko zrozumieli, że mają podobną wrażliwość.
„Łączyło nas pragnienie, by eksperymentować z formą i przekraczać granice” mówi reżyser. „Te granice nie były dla nas czymś problematycznym, ale czymś stwarzającym okazje”.
Po studiach Flint i Nygaarda Albertsen założyli Nordisk Film Spring, mający skupiać młodych utalentowanych filmowców. „Winni” są obok telewizyjnego programu „Joe Tech” pierwszymi realizacjami studia. „Siedzimy wszyscy w jednym pokoju i pracujemy, mamy ze sobą bardzo bliską relację”, opisuje Flint.
„Winni” dobrze oddają filozofię Nordisk Film Spring. „Chcemy dostarczać widzom rozrywki” mówi Flint. „Chcemy bawić się filmowymi gatunkami w sposób, który zaskoczy publiczność i będzie dla niej wyzwaniem”. Kiedy Möller i Albertsen pracowali nad scenariuszem, Flint była na urlopie macierzyńskim, ale nad koncepcją historii pracowali wspólnie. Wiedzieli, że musi to być rzecz możliwa do zrealizowania za niewielkie pieniądze. „Cały czas musieliśmy zwracać uwagę, czy jesteśmy w stanie wyprodukować jakąś scenę”, tłumaczy Flint. „Wyzwanie, które sobie postawiliśmy było szalone – zrobić porządny film gatunkowy przy małym budżecie. Wiedzieliśmy, że musimy naszą energię i pieniądze ulokować w dokładnie dobranych miejscach”.
Aktorzy byli podekscytowani tym nietypowym podejściem, a wyjątkowa odpowiedzialność spoczywała na odgrywającym główną rolę Jakobie Cedergrenie. „Świadomość, że pojawiasz się w każdej klatce filmu była co najmniej intrygująca”, mówi aktor, który zaangażowany został na bardzo wczesnym etapie i współpracował z ekipą już przy tworzeniu scenariusza. W rolę porwanej kobiety wciela się Jessica Dinnage, ale na ekranie słyszymy tylko jej głos. Tak też aktorkę wybierał Möller – słuchając przygotowanych wcześniej nagrań. „W jej charakterystycznym głosie wyczuwalne było cierpienie”, mówi reżyser.
Film kręcono chronologicznie w ciągu trzynastu dni zdjęciowych, a każdą scenę nagrywały trzy kamery. Miejsce akcji – centrala telefonów alarmowych – wzorowane było na tych prawdziwych, ale zostało zbudowane od zera w opuszczonym biurowcu. W konstrukcji filmu reżyser opierał się na długich ujęciach, trwających od 5 do 35 minut. „Chodziło o to, by uzyskać wrażenie, że rzecz dzieje się na żywo przed oczami widzów”, wyjaśnia Möller. „Te długie ujęcia sprawiały też, że widać było autentyczne zmęczenie aktora, pasujące do postaci, w którą się wcielał”. Niezwykle ważnym elementem filmu był dźwięk – rozmowy telefoniczne z porwaną kobietą, budujące klimat dźwięki nagrywane przez ekipę na autostradzie i z policyjnego samochodu. Skoncentrowanie się na warstwie dźwiękowej nie oznaczało oczywiście, że te wizualna nie jest istotna. „Wspólnie z Jasperem Spanningiem, operatorem, długo rozmawialiśmy o koncepcji wizualnej filmu, o tym co zrobić, by nie była ona pretensjonalna”, opowiada Möller. „Uznaliśmy, że powinniśmy często stosować ujęcia z punktu widzenia bohatera, by
publiczność maksymalnie się do niego zbliżyła”.
Przed premierą „Winnych” w Sundance filmowa ekipa była bardzo podekscytowana. „Ten film oparty jest na tajemnicy, więc trudno o nim rozmawiać z kimś, kto go jeszcze nie widział… W dodatku cała koncepcja filmu zakłada, że widz jest jego współtwórcą. Trudno więc nie oczekiwać tych pierwszych pokazów”, podsumowuje reżyser.

Link do artykułu i biletów na stronie Dobrego Miejsca: http://dobremiejsce.org/winni-na-forum-filmow-nie-zwyczajnych/
Zwiastun na kanale YouTube dystrybutora: https://www.youtube.com/watch?v=8S3oEXMpMFA&feature=youtu.be

Ciekawostki

Kiedy powinno się rozpocząć terapię DDA lub DDD?

Komplet dresowy - jak nosić i z czym łączyć?

Liceum dla dorosłych - sposób na uzupełnienie wykształcenia

Umowa o pośrednictwo - do czego zobowiązuje i czy warto ją podpisać?

Przedszkole Pruszków - wybierz Koziołki

Muzyka, której szukasz

Petsitters - domy tymczasowe dla zwierząt domowych

Rola gier w rozwoju dzieci

Dlaczego należy chronić się przed stonkami ziemniaczanymi?

Historia zakładów bukmacherskich w Polsce

Problemy ze snem?

Specjalny wysłannik donosi...

Jakie efekty może przynieść nauka poprzez zabawę

Kropelkowe nawadnianie ogrodów – co warto o nim wiedzieć?

Zrezygnuj z tłuszczu, ale nie ze smaku – czym podkręcić smak niskotłuszczowych dań?

Prywatne przedszkole - wszystko co najlepsze dla twojego dziecka

Kontenery na wynajem – idealne rozwiązanie do wywozu gruzu i odpadów

Komu powierzyć sprzątanie mieszkania Warszawa

Berberyna - czy pomaga na trawienie?

Ta która przeżyła...

Gdzie sprawdzają się ogrodzenia grzebieniowe i dlaczego je wybrać?

Dlaczego warto zamieszkać na Ochocie?

Co zrobić, żeby szybko zasnąć?

Czym się charakteryzują lampy UV do wody?

Jak bezproblemowo przeprowadzić remont mieszkania w bloku?

Alkoholowe inspiracje dla przyszłych par młodych

Biuro rachunkowe – pomoc ważniejsza niż może się to wydawać!

Czy warto zlecić remont firmie?

Sale zabaw dla dzieci. Zabawa na sto dwa!

Firma sprzątająca biura – czy sprawdzi się jako biznes?

Jak przygotować teczkę rysunkową?

Bez wychodzenia z domu – gdzie w stolicy najlepiej zamówić burgera

W jaki sposób przygotować się do łowienia ryb zimą?

Jak sprawdzają się ekspresy marki Krups?

Jak ubierać niemowlę na wiosnę?

Co ile ćwiczyć brzuch?

Jak dbać o dobrą jakość lodowiska?

Jak rozwijać mięśnie na siłowni? Garść praktycznych porad

Jakie zaproszenia ślubne warto wybrać?

Zmiany w Przepisach Podatkowych na Rok 2024: Co Musisz Wiedzieć

Deski gastronomiczne, na które warto zwrócić uwagę

Zamawianie online

Kiedy warto skorzystać z zabiegów medycyny estetycznej?

Luksusowe wille w Konstancinie

Buty dla dzieci - jak wybrać właściwą parę?

Jak uczyć się podczas studiów, by osiągać dobre wyniki?

Jakie buty na jesień? 5 propozycji na ciekawe stylistyki

Jak wybrać ekipę do remontu mieszkania w Warszawie?

Jak zachęcić dziecko do aktywności na zewnątrz nawet w deszczowe dni?

Jaki sport warto uprawiać na wiosnę

Torebki Monnari - listonoszki i shopperki na jesień 2021

Niebo nad Polską pełne samolotów

How to Build a Great Web & Mobile Marketplace

Medical App Development

Najlepsze imprezy techno w tym roku - na co zarezerwować bilety już dziś?

Zwierzak w prezencie – i co dalej?

Pokaz mody przerwany przez zabójstwo

Sterowanie oświetleniem - urządzamy inteligentny dom

Jak mieszka się na Mokotowie?

Zamki i pałace na Morawach

Auto detailing – 3 sposoby na odzyskanie dawnego wyglądu samochodu

Ręczne pranie kanapy czy profesjonalne czyszczenie – co wybrać?

Agencja ochrony Warszawa: zadbaj o bezpieczeństwo na każdym poziomie

Event firmowy? Tylko z Agencją Argentum Event!

Jaką umowę podpisać z wykonawcą usługi?

Przełom w biznesie franczyzowym – zabezpieczenie przed ryzykiem ekonomicznym

Okulista Warszawa Wesoła - kompleksowa pomoc dla zdrowia oczu

Odkryj magiczny świat wraz z Elle i Lottie

Ubezpieczenia w Warszawie dla posiadaczy samochodów osobowych – o czym warto pamiętać?

5 pomysłów na zabawę z psem

Pomoc drogowa na terenie Warszawy

Co sprawia największe trudności w nauce języka angielskiego i jak można to zmienić?

Euforia czy tragedia? Jakie oczekiwania przed Euro 2020?

Jakie suplementy przyjmować będąc wegetarianinem?

Zatańcz ze mną!

Popularne festiwale - bilety na imprezy masowe

Podróż Polska-Szwajcaria Busem

Jak zaplanować oświetlenie salonu?

Na jaki kurs niemieckiego online warto się zapisać?

Spodenki rowerowe z wkładką, czyli słuszny wybór dla pasjonatów kolarstwa

Kiedy zdecydować się na meble na wymiar?

Odżywki białkowe - wsparcie diety nie tylko dla sportowców

Kursy maturalne w Warszawie

Oczyszczające zabiegi na twarz – co wybrać?

Wykorzystanie uprawnień budowlanych w małych i dużych przedsiębiorstwach

Nie nudź się w domu – posłuchaj najlepszych koncertów

Rolety - przewodnik po dostępnych rodzajach

Zakupy z personal shopperem

Copix najlepszy serwis kserokopiarek Konica Minolta

HPV a brodawki - co warto wiedzieć?

Jak najlepiej ubezpieczyć dziecko na rok szkolny 2022/23?

Dobry catering dietetyczny w Warszawie, czyli jaki? Podpowiadamy, jak wybrać dietę pudełkową

Jak sobie radzić z chronicznym zmęczeniem?

Jaki ekran wybrać do kina samochodowego lub plenerowego?

Przełam rutynę i zorganizuj wyjątkową randkę. Jak? Podpowiadamy!

Dlaczego Firmy Przeprowadzkowe są Potrzebne?

Podolog dla seniora - czy jest konieczny?

Festiwale muzyczne – jak wybrać najlepszy?

Czym jest burza? Jak powstaje i gdzie jest na żywo na mapie

Kompleksowe sprzątanie mieszkania - Warszawa, Kraków, Wrocław

Dobry psycholog rodzinny w Warszawie - profesjonalna pomoc w PsychoCare

Kamizelka wraca na salony

Buty dziecięce marki bobux - zdrowie, wygoda i najwyższa jakość wykonania

Jak zorganizować udany event na gokartach i jakie są koszty?

Rozwiń swoje hobby - kurs rysunku w Warszawie

Druk 3D z nylonem

Atrakcje w Jantarze

Mieszkanie z rynku wtórnego czy pierwotnego?

Systemy gipsowe – na jaki się zdecydować?

Discovery Phase For Software Development: How Much Does It Cost?

Tak to miało być...

Wdrażanie HACCP Warszawa

Nie masz pomysłu co podarować siostrze pod choinkę ? Sprawdź te propozycje

Opieka nad bliskimi zmagającymi się z NTM

Żywopłot – praktyczne przemyślenia

Przekąski na urodzinowe przyjęcie

Zabawki dla dzieci w każdym wieku

Opuchlizna nóg - jak z nią walczyć?

Zalety kursów online przygotowujących do matury z matematyki

Jeśli nie garaż murowany, to może blaszany?

Jaki prezent na Wielkanoc wybrać?

Impreza Halloween w Warszawie już w tę sobotę

Najtańsze mieszkania w polskich miastach - ranking nieruchomości

Strategie zarządzania kapitałem w zakładach bukmacherskich

Naprawa iphone

Domy Krępa - połączenie spokoju przedmieść z wygodą centrum miasta

Paranoja

3 sukienki, które założysz do pracy i nie zaburzysz dress-code’u!

Czy dzieci w wieku przedszkolnym potrzebują odzieży chroniącej przed deszczem?

Dlaczego warto uczyć dzieci rysunku?

Loty w tunelu aerodynamicznym w Warszawie

Sprzątanie biur w Warszawie - adres, który trzeba znać

Pergole tarasowe - idealne rozwiązanie dla twojego domu

Dlaczego warto skorzystać z Bookero

5 pomysłów na prezent ślubny

Agencja eventowa w Warszawie? Wiemy, którą firmę wybrać

Szkolenia i kursy pedagogiczne dla opiekunów żłobkowych i przedszkolnych

Jak zaplanować remont w mieszkania?

Joga w terenie. Jak przygotować się do praktyki w terenie?

Bezpieczne Sylwestrowe Szaleństwo

Podłoga drewniana – idealna do każdego wnętrza

Ekspresy do kawy - pomysł na dobry poranek

Wynajem samochodu na tydzień w Warszawie

Automatyzacja procesów rozliczania czasu pracy dzięki biometrii

Kolory szat liturgicznych - jakie mają znaczenie?

Lokalne pozycjonowanie stron - dlaczego przedsiębiorcy powinni je stosować?

To nie musi kosztować...

Nowa generacja klejów do zabawy - kleje pva

Powiadom o imprezie

Info na czerwony pasek PSI

Zamów fotoletter

Wolna sobota

Skandynawski dreszczowiec

WINNI na Forum Filmów Nie-Zwyczajnych

Na najbliższym Forum Filmów Nie-Zwyczajnych pokażemy arcyciekawy, trzymający w napięciu do ostatniej sceny obraz nominowany do Oscara pt. "Winni". Spotkanie filmowe tradycyjnie poprowadzi o. dr Marek Kotyński CSsR, filmoznawca, teolog duchowości, wykładowca PWTW.

24 marca 2019 r.; godz.: 16.00.
Miejsce: Aula im. bł. ks. J. Popiełuszki, ul. Dewajtis 3.
Bilety - w cenie 15 zł dostępne on-line na bezpośrednio stronie Dobrego Miejsca. Stacjonarnie w dniu wydarzenia.

OPIS FILMU

„Winni” to skandynawski dreszczowiec, sensacja festiwali w Sundance i Rotterdamie, gdzie zdobył nagrody publiczności. Trzymający w napięciu, pełen zwrotów akcji thriller, budujący gęstą atmosferę z oszczędnych, starannie wyważonych środków, klimatem i precyzją przywołujący na myśl „Locke’a” z Tomem Hardym. Rutynowy wieczór przy telefonie alarmowym. Operator odbierający dziś połączenia – były funkcjonariusz policji – z niecierpliwością czeka na zbliżający się koniec zmiany. Pijani imprezowicze, niedzielni kierowcy, blokujący numer żartownisie – irytacja policjanta rośnie, do momentu, kiedy odbiera telefon od spanikowanej kobiety. Została porwana, a samochód, w którym się znajduje, jedzie w nieznanym kierunku. Gdy połączenie zostanie gwałtownie przerwane, mężczyzna nie opuszczając pokoju rusza kobiecie na ratunek, polegając wyłącznie na swoim doświadczeniu, intuicji i… telefonie.
W „Winnych” każda sekunda filmu, każdy grymas, spojrzenie czy dźwięk, łączą się w mistrzowską całość, prowadzącą do zaskakującego zakończenia.

GŁOSY PRASY
    "Wbija w fotel. Ani przez chwilę nie zwalnia tempa."
IndieWire
    "Ekscytujący, minimalistyczny thriller w klimacie filmu „Locke” . Doskonale obsadzona, zmontowana i wyreżyserowana rozrywka."
The Film Stage
    "Trudno uwierzyć, że film rozgrywający się w całości podczas rozmów telefonicznych może aż tak trzymać w napięciu. Prawdziwy dreszczowiec."
Village Voice
    "Pełen napięcia, wciągający, niskobudżetowy thriller, na którego remake na pewno ostrzy już sobie zęby niejeden hollywoodzki producent."
Variety
    „Winni” to kino, podczas którego ani przez chwilę nie nudzi nas brak zmian scenerii, bohaterów, miejsc, bo jest wybitnie dynamiczne dzięki temu, co niewidoczne. I udaje się widza do tego dziania poza kadrem bardzo skutecznie przekonać. Ten film prowokuje w nas maksymalną koncentrację."
San Francisco Chronicle
    "Möller tak mistrzowsko buduje napięcie, że trudno uwierzyć, że „Winni” to jego debiut."
The Hollywood Reporter
    "Wyjątkowy thriller, który musicie zobaczyć, i jeden z najlepszych do tej pory filmów roku."
FILMINK
    "Doskonale zbalansowany thriller, który jest popisem możliwości jakie daje kino nawet jeśli nie dysponuje nieograniczonymi środkami."
RogerEbert.com

REŻYSER O FILMIE
Głęboko wierzę, że najmocniejsze obrazy w filmie, te które zapadają na długo w pamięć to te, których nie widać. Wpadłem na pomysł tego filmu, gdy usłyszałem nagranie kobiety, która chwilę po tym jak została porwana zadzwoniła na telefon alarmowy. Wieziono ją samochodem, a jej porywacz siedział obok, więc musiała posługiwać się szyfrem. Na początku moją uwagę przykuło napięcie towarzyszące tej rozmowie, ale potem zacząłem się zastanawiać, co czyniło ją tak bardzo intrygującą?
Choć słyszałem tylko zapis audio tej rozmowy, to czułem jakbym widział obrazy. Widziałem tę kobietę, samochód którym ją wieziono, drogę po której jechał, a nawet siedzącego obok niej porywacza. Zrozumiałem, że każda osoba słuchająca tego nagrania będzie widziała inne obrazy: inną kobietę, innego porywacza, inne wszystko.
Zacząłem myśleć: „a co by się stało, gdyby wykorzystać tę ideę mentalnych obrazów w filmie?”.
Realizując „Winnych” chciałem zrobić pełen napięcia i wyrazistych postaci thriller, ale przede wszystkim nakręcić film, który dla każdego widza będzie zupełnie innym doświadczeniem.

GRA z WYOBRAŹNIĄ WIDZA
„Winni”, debiutancki film Gustava Möllera, zabiera widza w pełną napięcia podróż. Zrealizowany przy bardzo niewielkim budżecie kryminalny thriller „to zarówno zabawa filmową formą, jak i kreatywne przekraczanie granic gatunku” – wyjaśnia Lina Fink, producentka filmu, którego światowa premiera miała miejsce w konkursie festiwalu w Sundance. Pomysł na film pojawił się gdy Möller trafił na YouTube na klip z nagraniem porwanej Amerykanki, która zadzwoniła na telefon alarmowy już po tym jak została uprowadzona.
„Napięcie towarzyszące tej rozmowie było tak duże, że nie można było się od niej oderwać”, wspomina reżyser, w którego głowie od razu pojawiły się filmowe obrazy. „Zacząłem pracę nad tym filmem z myślą, by to publiczność uzupełniała brakujące elementy podróży porwanej kobiety, używając swojej wyobraźni”.
„Byłem zafascynowany możliwością stworzenia filmu, który mając wyrazistą, linearną fabułę będzie jednocześnie odbierany przez każdego widza w bardzo wyjątkowy, osobisty sposób”, tłumaczy Möller. Wychodząc od tego pierwotnego pomysłu Möller i współscenarzysta Emil Nygaard Albertsen spędzili kilka nocy w centrali telefonów alarmowych, zbierając materiał do scenariusza. Rozmawiali też z oficerami policji, którzy podobnie jak Asger, bohater filmu, zostali odsunięci od obowiązków. W trakcie tego procesu pojawiło się kilka wiodących tematów, o których mógłby opowiadać film. Jednym było odkupienie głównego bohatera, drugim empatia. „Na początku filmu Asgerowi łatwo przychodzi osądzanie innych, ale z czasem budzi się w nim zrozumienie”,tłumaczy reżyser. „Bawimy się także oczekiwaniami i przypuszczeniami widzów, bo wszyscy mamy tendencję do bardzo szybkiego wyrabiania sobie zdania o innych”.

Möller urodził się w szwedzkim Göteborgu i w młodości inspirowały go takie filmy, jak „Pulp Fiction” i „Wściekłe psy” Quentina Tarantino, „Taksówkarz” Martina Scorsese, czy „Pieskie popołudnie” Sydneya Lumeta. W wieku 20 lat przeniósł się do Danii, gdzie niedługo po przeprowadzce zaczął studiować w duńskiej Narodowej Szkole Filmowej. To tam poznał swoich przyszłych współpracowników – producentkę Linę Flint oraz scenarzystę Emila Nygaarda Albertsena. To w tym zespole zrealizowane zostały dwa filmy krótkometrażowe, w tym nagradzany film dyplomowy Möllera „In Darkness”. Flint, Möller i Albertsen szybko zrozumieli, że mają podobną wrażliwość.
„Łączyło nas pragnienie, by eksperymentować z formą i przekraczać granice” mówi reżyser. „Te granice nie były dla nas czymś problematycznym, ale czymś stwarzającym okazje”.
Po studiach Flint i Nygaarda Albertsen założyli Nordisk Film Spring, mający skupiać młodych utalentowanych filmowców. „Winni” są obok telewizyjnego programu „Joe Tech” pierwszymi realizacjami studia. „Siedzimy wszyscy w jednym pokoju i pracujemy, mamy ze sobą bardzo bliską relację”, opisuje Flint.
„Winni” dobrze oddają filozofię Nordisk Film Spring. „Chcemy dostarczać widzom rozrywki” mówi Flint. „Chcemy bawić się filmowymi gatunkami w sposób, który zaskoczy publiczność i będzie dla niej wyzwaniem”. Kiedy Möller i Albertsen pracowali nad scenariuszem, Flint była na urlopie macierzyńskim, ale nad koncepcją historii pracowali wspólnie. Wiedzieli, że musi to być rzecz możliwa do zrealizowania za niewielkie pieniądze. „Cały czas musieliśmy zwracać uwagę, czy jesteśmy w stanie wyprodukować jakąś scenę”, tłumaczy Flint. „Wyzwanie, które sobie postawiliśmy było szalone – zrobić porządny film gatunkowy przy małym budżecie. Wiedzieliśmy, że musimy naszą energię i pieniądze ulokować w dokładnie dobranych miejscach”.
Aktorzy byli podekscytowani tym nietypowym podejściem, a wyjątkowa odpowiedzialność spoczywała na odgrywającym główną rolę Jakobie Cedergrenie. „Świadomość, że pojawiasz się w każdej klatce filmu była co najmniej intrygująca”, mówi aktor, który zaangażowany został na bardzo wczesnym etapie i współpracował z ekipą już przy tworzeniu scenariusza. W rolę porwanej kobiety wciela się Jessica Dinnage, ale na ekranie słyszymy tylko jej głos. Tak też aktorkę wybierał Möller – słuchając przygotowanych wcześniej nagrań. „W jej charakterystycznym głosie wyczuwalne było cierpienie”, mówi reżyser.
Film kręcono chronologicznie w ciągu trzynastu dni zdjęciowych, a każdą scenę nagrywały trzy kamery. Miejsce akcji – centrala telefonów alarmowych – wzorowane było na tych prawdziwych, ale zostało zbudowane od zera w opuszczonym biurowcu. W konstrukcji filmu reżyser opierał się na długich ujęciach, trwających od 5 do 35 minut. „Chodziło o to, by uzyskać wrażenie, że rzecz dzieje się na żywo przed oczami widzów”, wyjaśnia Möller. „Te długie ujęcia sprawiały też, że widać było autentyczne zmęczenie aktora, pasujące do postaci, w którą się wcielał”. Niezwykle ważnym elementem filmu był dźwięk – rozmowy telefoniczne z porwaną kobietą, budujące klimat dźwięki nagrywane przez ekipę na autostradzie i z policyjnego samochodu. Skoncentrowanie się na warstwie dźwiękowej nie oznaczało oczywiście, że te wizualna nie jest istotna. „Wspólnie z Jasperem Spanningiem, operatorem, długo rozmawialiśmy o koncepcji wizualnej filmu, o tym co zrobić, by nie była ona pretensjonalna”, opowiada Möller. „Uznaliśmy, że powinniśmy często stosować ujęcia z punktu widzenia bohatera, by
publiczność maksymalnie się do niego zbliżyła”.
Przed premierą „Winnych” w Sundance filmowa ekipa była bardzo podekscytowana. „Ten film oparty jest na tajemnicy, więc trudno o nim rozmawiać z kimś, kto go jeszcze nie widział… W dodatku cała koncepcja filmu zakłada, że widz jest jego współtwórcą. Trudno więc nie oczekiwać tych pierwszych pokazów”, podsumowuje reżyser.

Link do artykułu i biletów na stronie Dobrego Miejsca: http://dobremiejsce.org/winni-na-forum-filmow-nie-zwyczajnych/
Zwiastun na kanale YouTube dystrybutora: https://www.youtube.com/watch?v=8S3oEXMpMFA&feature=youtu.be

Adres

Warszawa, ul. Dewajtis 3 - Las Bielański

Termin

Od 2019-03-24 16:00:00, Do 2019-03-24 16:00:00

Organizator

DOBRE MIEJSCE - Katolickie Centrum Kultury

Warszawa, ul. Dewajtis 3 - Las Bielański

Telefon:
(022) 561 01 23, (022) 561 01 00

E-mail:
Kultura@dobremiejsce.org

WWW:
www.dobremiejsce.org

Zobacz na mapie

Reklama

Ciekawostki