• ul. Jórskiego 22; 03-584 Warszawa
  • Tel. 22/6789666

Powiadom o imprezie

Info na czerwony pasek PSI

Zamów fotoletter

IMPREZY / konkursy
IMPREZY / kultura i wiedza

Taniec Albatrosa

Adres

Warszawa, ul. Mokotowska 13

Termin

Od 2018-09-13 19:00:00
Do 2018-09-14 19:00:00

Organizator

Teatr Współczesny

Warszawa, ul. Mokotowska 13

Telefon:
0-22/825-13-52, 0-22/825-59-79 (kasa)

E-mail:
teatr@wspolczesny.pl

WWW:
www.wspolczesny.pl

Zobacz na mapie

Zaproszenia na ciepłe wieczory września: na 13 i 14 września g. 19.00 na spektakl "Taniec albatrosa".


Wystarczy przysłać maila na adres: redakcja@wolnasobota.pl aby wziąć udział w losowaniu.
Pamiętajcie podać: w temacie maila - tytuł i dzień spektaklu; w treści maila - imię i nazwisko.
Osoby, których nazwiska zostaną wylosowane - powiadomimy mailem.
Na zgłoszenia czekamy do g. 9.00 w dniu 13 września. - ROZDANE

Zanim pójdziecie zobaczcie film ze spektaklu

tutaj

Gérald Sibleyras

Taniec albatrosa

(La Danse de l’albatros)

Przekład : Jolanta Domagalska

Reżyseria: Maciej Englert

Scenografia: Marcin Stajewski

Kostiumy: Anna Englert

Układ tańca: Weronika Pelczyńska

 

Osoby:

Tierry – Andrzej Zieliński
Gilles – Leon Charewicz
Francoise – Agnieszka Pilaszewska
Judyta – Sylwia Boroń / Edyta Ostojak

Prapremiera polska 7 listopada  2014 r., g.19.00

Gérald Sibleyras, (autor „Napisu” granego w naszym teatrze od dziewięciu lat) niestrudzony tropiciel zagubienia współczesnego inteligenta w świecie haseł poprawności politycznej, mód i przepisów na życie, oferowanych przez kolorowe pisemka, tym razem spotyka nas z uciekającymi przed kryzysem dojrzałego wieku pięćdziesięciolatkami. Zoolog, zajmujący się gatunkami na wymarciu, z o trzydzieści lat młodszą narzeczoną, jego siostra rozwodząca się z powodu zdrady męża i ich przyjaciel, żyjący w związku platonicznym, a do tego zagubiona w tym wszystkim dwudziestolatka, stają się bohaterami niezwykłego, pełnego komplikacji i perypetii weekendu.  Choć bohaterowie wydają się nam zabawni, to - jak to bywa u tego autora - jakoś dziwnie znajomi.

Gérald Sibleyras jest współczesnym (rocznik 1961) francuskim autorem dramatów, scenariuszy i słuchowisk radiowych. Pierwsze jego sztuki teatralne powstały przy współpracy Jeana Della: „Le Béret de la Tortue”  – premiera 1999 („Beret z żółwia”),  „Un petit jeu sans conséquence” – premiera 2002 ( w Polsce grana pod tytułem „Ryzykowna zabawa”).

            Ta druga stała się wielkim sukcesem: otrzymała  kilka nominacji do najważniejszej francuskiej nagrody teatralnej,  Molierów w 2003, w tym dla autorów,  przerobiona została również na film. Kolejna sztuka, „Le Vent des Peupliers” – premiera 2003 („Wiatr w topolach”), już samodzielnie napisana przez Sibleyrasa, również nominowana do Molierów,  zaadaptowana została przez Toma Stopparda (angielski tytuł – „Heroes”) i, z Johnem Hurtem w jednej z ról, wystawiona   z ogromnym sukcesem w Londynie (  nagroda Laurence’a Oliviera w kategorii Najlepsza Nowa Komedia – 2006 r.) Następna sztuka Sibleyrasa -  „L’Inscription” („Napis”) miała swoją premierę w 2004 roku w paryskim teatrze Petit Montparnasse i podobnie , jak poprzednie sztuki tego wielce obiecującego autora, zebrała kilka nominacji do Molierów i nagrodę za jedną z ról. Polska prapremiera odbyła się w Teatrze Współczesnym w Szczecinie 15 grudnia 2005r., a na naszej scenie grana była od 20 grudnia 2005r. z wielkim powodzeniem (251 spektakli) do września 2014 r.,  . „Taniec albatrosa” ( „La danse de l’albatros”) miał swoją premierę w Paryżu w roku 2006 i był hitem sezonu (dwie nominacje do nagród Moliera: dla autora i jednej z ról).

Fragmenty recenzji:

[…] Nie ma w tym przedstawieniu sztuczek, pozornie efektownych chwytów czy tzw. „fajerwerków inwencji”, co rozbłyskują, by za chwilę zapaść w niepamięć. Jest – jak zwykle na Mokotowskiej – muzyczna niemal precyzja dialogu i bezlitosna dyscyplina aktorska.

[…] „Firma” (to dla młodszych internautów-teatromanów – tak w teatralnym żargonie nazywany jest Teatr Współczesny) jest jednym niewielu już teatrów, w których dba się o ginącą sztukę scenicznego dialogu, wzajemnego zesłuchania i wynikających z niego reakcji na sceniczne działanie partnera. W Tańcu albatrosa czwórka aktorów, bez scenograficznych czy kostiumowych podpórek może charakteryzować granych przez siebie ludzi wyłącznie tym, jak ze sobą rozmawiają.

[…] Nic tu nie jest na poważnie, choć na powagę się sili. Starzy bredzą jak egzaltowani nastolatkowie, zaś młode pokolenie gaworzy jak niemowlęta.

[…]Świat zmienił się w jakiś upiorny kojec z dziećmi, co zapomniały dorosnąć. Nie ma francuski autor litości dla naszej kultury. Hipoteza to ryzykowna, ale przypuszczam, że gdyby Neil Postman, autor książki Zabawić się na śmierć, zamiast analizować współczesną kulturę zajmował się pisaniem komedii – byłby groźnym konkurentem Sibleyrasa. […] Smutne to przedstawienie, choć jest przecież wybornie zagraną komedią. Jednym z celniejszych i boleśniejszych spostrzeżeń Rochefoucaulda jest to: nasza nędza nie w tym, że się starzejemy. Ona polega na tym, że wciąż pozostajemy młodzi. I jeszcze jedno, pozostające z poprzednim w niepokojącym związku: jesteśmy tak przyzwyczajeni grać komedię wobec drugich, iż w końcu gramy komedię wobec samych siebie.[…]

Tomasz Mościcki, „Ryk wyleniałego albatrosa” www.teatralny.pl 24.XI.2014

[…] Przedstawienie można określić jako minimalistyczne w formie. Scenografia jest skromna, ledwie zarysowana, stawia na pewną schematyczną umowność. Bo też nie scenografia jest najważniejsza. Najważniejszy w przedstawieniu Englerta jest dialog. Pełny trafnych uwag, spostrzeżeń, ciętych ripost. Dialog lekki, niestroniący od komicznych konceptów, wzajemnych przepychanek słownych bohaterów.[…] Rafał Siemko, www.terazteatr.pl, 9.12.2014

[…] W Teatrze Współczesnym po raz wtóry trafia na afisz sztuka Sibleyrasa - poprzednia, "Napis", grana od dziewięciu sezonów, została pokazana ponad 250 razy. "Tańcowi albatrosa" w reżyserii Macieja Englerta można wróżyć podobne powodzenie.[…] Tomasz Miłkowski , Stolica nr 12/12.2014, 9.12.2014

Ciekawostki

Jak być na bieżąco z muzycznymi trendami?

Jak pożyczyć pieniądze przez internet?

Czytać, czy nie czytać, oto jest pytanie?

Nie wolno lekceważyć wieczoru panieńskiego

Wakacje w Warszawie. Poznaj atrakcje dla całej rodziny

Co kupić dziecku na urodziny?

Z jakich źródeł pozyskać pożyczki dla przedsiębiorców?

Poradnik rodzica kolonijnego Maluszka

Komfort termiczny na poddaszu

Hobby za kredyt, czyli skąd wziąć pieniądze na drogie pasje dziecka

Jaki rower wybrać?

Jak obniżyć składkę OC o ponad 50%?

Wesele jesienią? Czemu nie!

Jak właściciel rozlicza wyjazd służbowy

Łazienka na topie

Weekend na Malcie

Korzyści ze światłowodu w firmie

Saona, czyli raj w raju

To nie musi kosztować...

Wybór butów ślubnych – najczęściej zadawane pytania

Jak zorganizować niezapomniany wieczór kawalerski lub panieński?

Nie ma to jak zabawa!

Legalni bukmacherzy w Polsce

Przeczytaj - Zanim pojedziesz na urlop.

Stoch nadal dominuje

Nawłoć - wyjątkowa roślina miododajna

Sala prawdziwego kinomaniaka – jak ma wyglądać?

Strzelectwo - to dyscyplina dla każdego

Dlaczego warto organizować imprezy firmowe?

Graj legalnie!

Kogis zaprasza dzieci na obozy i kolonie

Najpiękniejsze kina świata

Jak zorganizować event w tanecznym stylu?

Wybór wózka spacerowego dla niemowlaka

Otwórz firmę, pozyskując pieniądze z dotacji

Aqua aerobik – korzyści z ćwiczeń w wodzie!

Profesjonalne pokazy fajerwerków na każdą uroczystość

Sezon grillowy czas zacząć!

Reforma edukacji

Dom aukcyjny – idealne miejsce na zakupy dzieł sztuki

Tak to miało być...

Gdzie wymienić stare wycofane banknoty?

Od czego zależy cena polisy na życie?

Jak z głową zaplanować koszt wyjazdu

Bilet tramwajowy i autobusowy przez telefon – gdzie i jak go kupić?

Nowoczesna rozrywka dla dzieci

Nie dajmy się jesiennej chandrze

Jak zostać konserwatorem dzieł sztuki?

Kurs języka angielskiego dla seniorów – zalety

Powiadom o imprezie

Info na czerwony pasek PSI

Zamów fotoletter

Wolna sobota

Taniec Albatrosa

Zaproszenia na ciepłe wieczory września: na 13 i 14 września g. 19.00 na spektakl "Taniec albatrosa".


Wystarczy przysłać maila na adres: redakcja@wolnasobota.pl aby wziąć udział w losowaniu.
Pamiętajcie podać: w temacie maila - tytuł i dzień spektaklu; w treści maila - imię i nazwisko.
Osoby, których nazwiska zostaną wylosowane - powiadomimy mailem.
Na zgłoszenia czekamy do g. 9.00 w dniu 13 września. - ROZDANE

Zanim pójdziecie zobaczcie film ze spektaklu

tutaj

Gérald Sibleyras

Taniec albatrosa

(La Danse de l’albatros)

Przekład : Jolanta Domagalska

Reżyseria: Maciej Englert

Scenografia: Marcin Stajewski

Kostiumy: Anna Englert

Układ tańca: Weronika Pelczyńska

 

Osoby:

Tierry – Andrzej Zieliński
Gilles – Leon Charewicz
Francoise – Agnieszka Pilaszewska
Judyta – Sylwia Boroń / Edyta Ostojak

Prapremiera polska 7 listopada  2014 r., g.19.00

Gérald Sibleyras, (autor „Napisu” granego w naszym teatrze od dziewięciu lat) niestrudzony tropiciel zagubienia współczesnego inteligenta w świecie haseł poprawności politycznej, mód i przepisów na życie, oferowanych przez kolorowe pisemka, tym razem spotyka nas z uciekającymi przed kryzysem dojrzałego wieku pięćdziesięciolatkami. Zoolog, zajmujący się gatunkami na wymarciu, z o trzydzieści lat młodszą narzeczoną, jego siostra rozwodząca się z powodu zdrady męża i ich przyjaciel, żyjący w związku platonicznym, a do tego zagubiona w tym wszystkim dwudziestolatka, stają się bohaterami niezwykłego, pełnego komplikacji i perypetii weekendu.  Choć bohaterowie wydają się nam zabawni, to - jak to bywa u tego autora - jakoś dziwnie znajomi.

Gérald Sibleyras jest współczesnym (rocznik 1961) francuskim autorem dramatów, scenariuszy i słuchowisk radiowych. Pierwsze jego sztuki teatralne powstały przy współpracy Jeana Della: „Le Béret de la Tortue”  – premiera 1999 („Beret z żółwia”),  „Un petit jeu sans conséquence” – premiera 2002 ( w Polsce grana pod tytułem „Ryzykowna zabawa”).

            Ta druga stała się wielkim sukcesem: otrzymała  kilka nominacji do najważniejszej francuskiej nagrody teatralnej,  Molierów w 2003, w tym dla autorów,  przerobiona została również na film. Kolejna sztuka, „Le Vent des Peupliers” – premiera 2003 („Wiatr w topolach”), już samodzielnie napisana przez Sibleyrasa, również nominowana do Molierów,  zaadaptowana została przez Toma Stopparda (angielski tytuł – „Heroes”) i, z Johnem Hurtem w jednej z ról, wystawiona   z ogromnym sukcesem w Londynie (  nagroda Laurence’a Oliviera w kategorii Najlepsza Nowa Komedia – 2006 r.) Następna sztuka Sibleyrasa -  „L’Inscription” („Napis”) miała swoją premierę w 2004 roku w paryskim teatrze Petit Montparnasse i podobnie , jak poprzednie sztuki tego wielce obiecującego autora, zebrała kilka nominacji do Molierów i nagrodę za jedną z ról. Polska prapremiera odbyła się w Teatrze Współczesnym w Szczecinie 15 grudnia 2005r., a na naszej scenie grana była od 20 grudnia 2005r. z wielkim powodzeniem (251 spektakli) do września 2014 r.,  . „Taniec albatrosa” ( „La danse de l’albatros”) miał swoją premierę w Paryżu w roku 2006 i był hitem sezonu (dwie nominacje do nagród Moliera: dla autora i jednej z ról).

Fragmenty recenzji:

[…] Nie ma w tym przedstawieniu sztuczek, pozornie efektownych chwytów czy tzw. „fajerwerków inwencji”, co rozbłyskują, by za chwilę zapaść w niepamięć. Jest – jak zwykle na Mokotowskiej – muzyczna niemal precyzja dialogu i bezlitosna dyscyplina aktorska.

[…] „Firma” (to dla młodszych internautów-teatromanów – tak w teatralnym żargonie nazywany jest Teatr Współczesny) jest jednym niewielu już teatrów, w których dba się o ginącą sztukę scenicznego dialogu, wzajemnego zesłuchania i wynikających z niego reakcji na sceniczne działanie partnera. W Tańcu albatrosa czwórka aktorów, bez scenograficznych czy kostiumowych podpórek może charakteryzować granych przez siebie ludzi wyłącznie tym, jak ze sobą rozmawiają.

[…] Nic tu nie jest na poważnie, choć na powagę się sili. Starzy bredzą jak egzaltowani nastolatkowie, zaś młode pokolenie gaworzy jak niemowlęta.

[…]Świat zmienił się w jakiś upiorny kojec z dziećmi, co zapomniały dorosnąć. Nie ma francuski autor litości dla naszej kultury. Hipoteza to ryzykowna, ale przypuszczam, że gdyby Neil Postman, autor książki Zabawić się na śmierć, zamiast analizować współczesną kulturę zajmował się pisaniem komedii – byłby groźnym konkurentem Sibleyrasa. […] Smutne to przedstawienie, choć jest przecież wybornie zagraną komedią. Jednym z celniejszych i boleśniejszych spostrzeżeń Rochefoucaulda jest to: nasza nędza nie w tym, że się starzejemy. Ona polega na tym, że wciąż pozostajemy młodzi. I jeszcze jedno, pozostające z poprzednim w niepokojącym związku: jesteśmy tak przyzwyczajeni grać komedię wobec drugich, iż w końcu gramy komedię wobec samych siebie.[…]

Tomasz Mościcki, „Ryk wyleniałego albatrosa” www.teatralny.pl 24.XI.2014

[…] Przedstawienie można określić jako minimalistyczne w formie. Scenografia jest skromna, ledwie zarysowana, stawia na pewną schematyczną umowność. Bo też nie scenografia jest najważniejsza. Najważniejszy w przedstawieniu Englerta jest dialog. Pełny trafnych uwag, spostrzeżeń, ciętych ripost. Dialog lekki, niestroniący od komicznych konceptów, wzajemnych przepychanek słownych bohaterów.[…] Rafał Siemko, www.terazteatr.pl, 9.12.2014

[…] W Teatrze Współczesnym po raz wtóry trafia na afisz sztuka Sibleyrasa - poprzednia, "Napis", grana od dziewięciu sezonów, została pokazana ponad 250 razy. "Tańcowi albatrosa" w reżyserii Macieja Englerta można wróżyć podobne powodzenie.[…] Tomasz Miłkowski , Stolica nr 12/12.2014, 9.12.2014

Adres

Warszawa, ul. Mokotowska 13

Termin

Od 2018-09-13 19:00:00, Do 2018-09-14 19:00:00

Organizator

Teatr Współczesny

Warszawa, ul. Mokotowska 13

Telefon:
0-22/825-13-52, 0-22/825-59-79 (kasa)

E-mail:
teatr@wspolczesny.pl

WWW:
www.wspolczesny.pl

Zobacz na mapie

Reklama

Ciekawostki