• ul. Jórskiego 22; 03-584 Warszawa
  • Tel. 22/6789666

Powiadom o imprezie

Info na czerwony pasek PSI

Zamów fotoletter

Dbajmy o jakość snu dzieci

Sen sprzyja rozwojowi intelektualnemu i zdrowiu dziecka

 
„Na polu kalafiory
Na całe życie dość
Kalafior każdy spory
I w każdym rośnie kość.”
(K. I. Gałczyński, Sen psa)
 
Sen jest bardzo ważny w życiu każdego człowieka, a w życiu dziecka w szczególności. I to nie tylko dlatego, że śnią nam się rzeczy, które w rzeczywistości nie mają miejsca, tak, jak w przypadku psa z wiersza Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Sen pozwala odpocząć i zregenerować organizm.
 
Ach, śpij, kochanie
Kilkuletnie dziecko do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje 10-11 godzin snu w ciągu doby. Do 18 miesiąca życia dziecka rodzic powinien wpłynąć na ukształtowanie dobrych nawyków związanych z jego snem. Dowodzi tego badanie opublikowane w magazynie „Pediatrics”, podczas którego eksperci analizowali zagadnienie snu u dzieci. Porównali w tym celu 500 par bliźniąt jednojajowych i dwujajowych. W trakcie zbierania opinii, pytali matki o nawyki, jakie miały ich dzieci podczas snu.
 
Zapewnienie maluchowi wartościowego snu ma duży wpływ na jego rozwój fizyczny i psychiczny. Sen malucha ma również istotny wpływ na rozwój jego mózgu. Dzieci, które się wysypiają, osiągają lepsze wyniki w nauce – dowodzą badacze z SRI International. Inne badania naukowców z SRI International wykazują, że niewystarczająca ilość snu jest przyczyną zaburzeń typowych dla ADHD. Należą do nich m.in.: brak koncentracji, wykonywanie kilku czynności jednocześnie, niekończenie powierzonego zadania. „Dzieci, które nie śpią wystarczająco długo, są gwałtowne i mniej skoncentrowane od swoich rówieśników w przedszkolu – tłumaczy Erika Gaylor, pracownik Instytutu Badawczego SRI z USA.
 
Jak sobie pościelisz…
Oprócz odpowiedniej dawki snu ważna jest także jego jakość. Podstawowym warunkiem wartościowego wypoczynku jest cisza, ponieważ śpiąc, jesteśmy wrażliwi na bodźce z zewnątrz, które mogą zakłócić przebieg snu. Warto również wywietrzyć pokój przed snem, ponieważ w świeżym powietrzu znajduje się dużo więcej tlenu, a ten z kolei gwarantuje lepszy sen.
Nieodpowiednia ilość snu to jeden z czynników powodujących otyłość u dzieci. Dowodzą tego badacze z USA, według których jedną z głównych przyczyn nadwagi i otyłości u dzieci w wieku przedszkolnym jest właśnie brak wymaganej dawki snu. Badania przeprowadzone przez naukowców z University of Illinois opublikowane w piśmie „Childhood obesity” objęły 329 dzieci. Podczas badania mierzono wzrost i masę ciała maluchów. Analiza prac wykazała, że zbyt mało snu to najważniejsza przyczyna nadwagi. Dzieci, które spały do 8 godzin na dobę były ponad dwukrotnie bardziej (2,2) zagrożone nadwagą lub otyłością w przyszłości.
 
Naukowcy są zgodni co do wpływu snu na rozwój i zachowanie naszych pociech: „Ilość i jakość odpoczynku jest bardzo ważna dla fizycznego i psychicznego rozwoju dzieci. Niewłaściwa higiena snu sprzyja otyłości i jest powiązana z kiepskimi wynikami w szkole oraz z problemami z zachowaniem” – mówi Sonia Brescianini z włoskiego Istituto Superiore di Sanita.
 
„A zobaczyłem ten świat uroczy
Gdy miałem właśnie
Przymknięte oczy”

(J. Tuwim, Cuda i dziwy)
 

Sen to nie tylko przymknięcie oczu, jak pisał Julian Tuwim. To proces regeneracji całego organizmu. Dlatego tak ważne jest dbanie o jakość snu naszych dzieci.

Ciekawostki

Gdzie wybrać się w Gdańsku?

Jak być na bieżąco z muzycznymi trendami?

Kawalerski w Krakowie

Bilet tramwajowy i autobusowy przez telefon – gdzie i jak go kupić?

Wycieczki na Cyprze – tylko samochodem

7 zalet znajomości języka

Czy technologie mobilne mają zgubny wpływ na dzieci?

Nurkować każdy może!

Ciekawe aplikacje pomocne w nauce przedmiotów ścisłych

Brak pomysłu na wolny czas? Jedź do Białki!

Preply zaprasza na korepetycje z historii w Warszawie

Jak nauczyć się robić rękodzieło?

Bohaterowie powracają!

Gry i zabawy ludu… psiego

Na co uważać przy zakupach w Internecie?

Ciekawe zabytki w Warszawie

Jaki rower wybrać?

Czy polubimy autonomiczne samochody?

Sala prawdziwego kinomaniaka – jak ma wyglądać?

Jak wydawać pieniądze tak, aby faktycznie zaoszczędzić?

Sandbox – rozrywka internetowa w otwartym świecie

Wesele na miarę obecnych czasów

Problemy z matmą?

Sezon grillowy czas zacząć!

Doskonały prezent dla dziadka

Jak się uczyć, żeby się nauczyć?

Targi edukacyjne

Tak to miało być...

Czy suplementy diety są zdrowe i bezpieczne?

Czego najczęściej wymagają od nas pracodawcy?

Jak zostać konserwatorem dzieł sztuki?

Monety, jak wino, czyli słów kilka o numizmatyce

Gry zręcznościowe w Twojej przeglądarce

Randkowanie w grupie towarzyskiej

Dlaczego warto organizować imprezy firmowe?

To nie musi kosztować...

Pomysł na prezent dla 20-latka

Z jakich źródeł pozyskać pożyczki dla przedsiębiorców?

Co kupić dziecku na urodziny?

Nawłoć - wyjątkowa roślina miododajna

Najlepsze sposoby na spędzanie wolnego czasu

Znaczenie przelewów zagranicznych online

Zasady strzelania z wiatrówki zimą

Sale zabaw – idealny sposób na spędzenie czasu z rodziną

Szukamy przodków

Męskie gadżety od Porsche

Najfajniejsze prezenty na Dzień Ojca

Wiosenny wypad za miasto – gdzie najlepiej?

Profesjonalne pokazy fajerwerków na każdą uroczystość

Zadbaj o zdrowy sen dziecka

Jak spędzić czas wolny?

Wybór butów ślubnych – najczęściej zadawane pytania

Harry Potter znowu na topie

Reforma edukacji

Strzelectwo - to dyscyplina dla każdego

Wakacje na spływie kajakowym

Dom aukcyjny – idealne miejsce na zakupy dzieł sztuki

Czapki, bluzy i kurtki - modnie i z wyrazem również zimą

Komfort termiczny na poddaszu

Gdzie Warto spać we Wrocławiu?

Pomocne opinie

Pożyczka online

Hashimoto

Nie dajmy się jesiennej chandrze

Jak z głową zaplanować koszt wyjazdu

Hobby za kredyt, czyli skąd wziąć pieniądze na drogie pasje dziecka

Korzyści ze światłowodu w firmie

Czytać, czy nie czytać, oto jest pytanie?

Prezent dla miłośnika sportowych aut

Skandal ze śmieciami

Otwórz firmę, pozyskując pieniądze z dotacji

Korepetycje – poradnik dla rodziców, kiedy je wybrać?

Zimowy wypoczynek - jak dobrze wykorzystać ferie?

Elaboracja, czyli ręczne scalanie amunicji

Czym się bawić?

Łazienka na topie

Czym jest longboard?

Przyszła mamo, o tym musisz pamiętać!

Dbajmy o jakość snu dzieci

Aktywne wakacje.

Komfort nurkowania - tylko z odpowiednim sprzętem

Jak właściciel rozlicza wyjazd służbowy

Przeczytaj - Zanim pojedziesz na urlop.

Powiadom o imprezie

Info na czerwony pasek PSI

Zamów fotoletter

Wolna sobota

Dbajmy o jakość snu dzieci

Sen sprzyja rozwojowi intelektualnemu i zdrowiu dziecka

 
„Na polu kalafiory
Na całe życie dość
Kalafior każdy spory
I w każdym rośnie kość.”
(K. I. Gałczyński, Sen psa)
 
Sen jest bardzo ważny w życiu każdego człowieka, a w życiu dziecka w szczególności. I to nie tylko dlatego, że śnią nam się rzeczy, które w rzeczywistości nie mają miejsca, tak, jak w przypadku psa z wiersza Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Sen pozwala odpocząć i zregenerować organizm.
 
Ach, śpij, kochanie
Kilkuletnie dziecko do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje 10-11 godzin snu w ciągu doby. Do 18 miesiąca życia dziecka rodzic powinien wpłynąć na ukształtowanie dobrych nawyków związanych z jego snem. Dowodzi tego badanie opublikowane w magazynie „Pediatrics”, podczas którego eksperci analizowali zagadnienie snu u dzieci. Porównali w tym celu 500 par bliźniąt jednojajowych i dwujajowych. W trakcie zbierania opinii, pytali matki o nawyki, jakie miały ich dzieci podczas snu.
 
Zapewnienie maluchowi wartościowego snu ma duży wpływ na jego rozwój fizyczny i psychiczny. Sen malucha ma również istotny wpływ na rozwój jego mózgu. Dzieci, które się wysypiają, osiągają lepsze wyniki w nauce – dowodzą badacze z SRI International. Inne badania naukowców z SRI International wykazują, że niewystarczająca ilość snu jest przyczyną zaburzeń typowych dla ADHD. Należą do nich m.in.: brak koncentracji, wykonywanie kilku czynności jednocześnie, niekończenie powierzonego zadania. „Dzieci, które nie śpią wystarczająco długo, są gwałtowne i mniej skoncentrowane od swoich rówieśników w przedszkolu – tłumaczy Erika Gaylor, pracownik Instytutu Badawczego SRI z USA.
 
Jak sobie pościelisz…
Oprócz odpowiedniej dawki snu ważna jest także jego jakość. Podstawowym warunkiem wartościowego wypoczynku jest cisza, ponieważ śpiąc, jesteśmy wrażliwi na bodźce z zewnątrz, które mogą zakłócić przebieg snu. Warto również wywietrzyć pokój przed snem, ponieważ w świeżym powietrzu znajduje się dużo więcej tlenu, a ten z kolei gwarantuje lepszy sen.
Nieodpowiednia ilość snu to jeden z czynników powodujących otyłość u dzieci. Dowodzą tego badacze z USA, według których jedną z głównych przyczyn nadwagi i otyłości u dzieci w wieku przedszkolnym jest właśnie brak wymaganej dawki snu. Badania przeprowadzone przez naukowców z University of Illinois opublikowane w piśmie „Childhood obesity” objęły 329 dzieci. Podczas badania mierzono wzrost i masę ciała maluchów. Analiza prac wykazała, że zbyt mało snu to najważniejsza przyczyna nadwagi. Dzieci, które spały do 8 godzin na dobę były ponad dwukrotnie bardziej (2,2) zagrożone nadwagą lub otyłością w przyszłości.
 
Naukowcy są zgodni co do wpływu snu na rozwój i zachowanie naszych pociech: „Ilość i jakość odpoczynku jest bardzo ważna dla fizycznego i psychicznego rozwoju dzieci. Niewłaściwa higiena snu sprzyja otyłości i jest powiązana z kiepskimi wynikami w szkole oraz z problemami z zachowaniem” – mówi Sonia Brescianini z włoskiego Istituto Superiore di Sanita.
 
„A zobaczyłem ten świat uroczy
Gdy miałem właśnie
Przymknięte oczy”

(J. Tuwim, Cuda i dziwy)
 

Sen to nie tylko przymknięcie oczu, jak pisał Julian Tuwim. To proces regeneracji całego organizmu. Dlatego tak ważne jest dbanie o jakość snu naszych dzieci.

Reklama

Ciekawostki