• ul. Jórskiego 22; 03-584 Warszawa
  • Tel. 22/6789666

Powiadom o imprezie

Info na czerwony pasek PSI

Zamów fotoletter

Dbajmy o jakość snu dzieci

Sen sprzyja rozwojowi intelektualnemu i zdrowiu dziecka

 
„Na polu kalafiory
Na całe życie dość
Kalafior każdy spory
I w każdym rośnie kość.”
(K. I. Gałczyński, Sen psa)
 
Sen jest bardzo ważny w życiu każdego człowieka, a w życiu dziecka w szczególności. I to nie tylko dlatego, że śnią nam się rzeczy, które w rzeczywistości nie mają miejsca, tak, jak w przypadku psa z wiersza Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Sen pozwala odpocząć i zregenerować organizm.
 
Ach, śpij, kochanie
Kilkuletnie dziecko do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje 10-11 godzin snu w ciągu doby. Do 18 miesiąca życia dziecka rodzic powinien wpłynąć na ukształtowanie dobrych nawyków związanych z jego snem. Dowodzi tego badanie opublikowane w magazynie „Pediatrics”, podczas którego eksperci analizowali zagadnienie snu u dzieci. Porównali w tym celu 500 par bliźniąt jednojajowych i dwujajowych. W trakcie zbierania opinii, pytali matki o nawyki, jakie miały ich dzieci podczas snu.
 
Zapewnienie maluchowi wartościowego snu ma duży wpływ na jego rozwój fizyczny i psychiczny. Sen malucha ma również istotny wpływ na rozwój jego mózgu. Dzieci, które się wysypiają, osiągają lepsze wyniki w nauce – dowodzą badacze z SRI International. Inne badania naukowców z SRI International wykazują, że niewystarczająca ilość snu jest przyczyną zaburzeń typowych dla ADHD. Należą do nich m.in.: brak koncentracji, wykonywanie kilku czynności jednocześnie, niekończenie powierzonego zadania. „Dzieci, które nie śpią wystarczająco długo, są gwałtowne i mniej skoncentrowane od swoich rówieśników w przedszkolu – tłumaczy Erika Gaylor, pracownik Instytutu Badawczego SRI z USA.
 
Jak sobie pościelisz…
Oprócz odpowiedniej dawki snu ważna jest także jego jakość. Podstawowym warunkiem wartościowego wypoczynku jest cisza, ponieważ śpiąc, jesteśmy wrażliwi na bodźce z zewnątrz, które mogą zakłócić przebieg snu. Warto również wywietrzyć pokój przed snem, ponieważ w świeżym powietrzu znajduje się dużo więcej tlenu, a ten z kolei gwarantuje lepszy sen.
Nieodpowiednia ilość snu to jeden z czynników powodujących otyłość u dzieci. Dowodzą tego badacze z USA, według których jedną z głównych przyczyn nadwagi i otyłości u dzieci w wieku przedszkolnym jest właśnie brak wymaganej dawki snu. Badania przeprowadzone przez naukowców z University of Illinois opublikowane w piśmie „Childhood obesity” objęły 329 dzieci. Podczas badania mierzono wzrost i masę ciała maluchów. Analiza prac wykazała, że zbyt mało snu to najważniejsza przyczyna nadwagi. Dzieci, które spały do 8 godzin na dobę były ponad dwukrotnie bardziej (2,2) zagrożone nadwagą lub otyłością w przyszłości.
 
Naukowcy są zgodni co do wpływu snu na rozwój i zachowanie naszych pociech: „Ilość i jakość odpoczynku jest bardzo ważna dla fizycznego i psychicznego rozwoju dzieci. Niewłaściwa higiena snu sprzyja otyłości i jest powiązana z kiepskimi wynikami w szkole oraz z problemami z zachowaniem” – mówi Sonia Brescianini z włoskiego Istituto Superiore di Sanita.
 
„A zobaczyłem ten świat uroczy
Gdy miałem właśnie
Przymknięte oczy”

(J. Tuwim, Cuda i dziwy)
 

Sen to nie tylko przymknięcie oczu, jak pisał Julian Tuwim. To proces regeneracji całego organizmu. Dlatego tak ważne jest dbanie o jakość snu naszych dzieci.

Ciekawostki

Czynniki wpływające na rozwój dziecka

Gdzie Warto spać we Wrocławiu?

Doskonały prezent dla dziadka

Aktywne wakacje.

Hashimoto

Wycieczki na Cyprze – tylko samochodem

Kawalerski w Krakowie

Czapki, bluzy i kurtki - modnie i z wyrazem również zimą

Pożyczka online

Nie tylko dla psa i kota

Rok po rekordzie Polak dalej na szczycie

Jak wydawać pieniądze tak, aby faktycznie zaoszczędzić?

Jak nauczyć się robić rękodzieło?

Korepetycje z niemieckiego w Warszawie z Preply

Preply zaprasza na korepetycje z historii w Warszawie

5 powodów, dla których warto mieć drabinę

Czym jest longboard?

Dbajmy o jakość snu dzieci

Brak pomysłu na wolny czas? Jedź do Białki!

Przedpokój - jak urządzić funkcjonalnie i ładnie?

Ciekawe aplikacje pomocne w nauce przedmiotów ścisłych

Najfajniejsze prezenty na Dzień Ojca

Z jakich źródeł pozyskać pożyczki dla przedsiębiorców?

7 zalet znajomości języka

Sale zabaw – idealny sposób na spędzenie czasu z rodziną

Przyszła mamo, o tym musisz pamiętać!

Jak się uczyć, żeby się nauczyć?

Problemy z matmą?

Gry i zabawy ludu… psiego

Zadbaj o zdrowy sen dziecka

Wesele na miarę obecnych czasów

Gry zręcznościowe w Twojej przeglądarce

Tak to miało być...

Możliwości jakie daje nam Biologia

Problemy prawne i pomoc adwokata

Jak spędzić czas wolny?

Gdzie wybrać się w Gdańsku?

Jak zorganizować idealne przyjęcie urodzinowe dla dziecka?

Z ulicy na salony – historia tańca break dance

Harry Potter znowu na topie

Ciekawe zabytki w Warszawie

Czy suplementy diety są zdrowe i bezpieczne?

Czym smarować – masłem czy margaryną?

Co robisz wieczorem? Pomysły na aktywności poza domem

Czy technologie mobilne mają zgubny wpływ na dzieci?

Zasady strzelania z wiatrówki zimą

Bohaterowie powracają!

Szukamy przodków

Jazda na deskorolce – jak doskonalić umiejętności?

Skandal ze śmieciami

To nie musi kosztować...

Sandbox – rozrywka internetowa w otwartym świecie

Znaczenie przelewów zagranicznych online

Randkowanie w grupie towarzyskiej

Wakacje na spływie kajakowym

Wzrost zainteresowania nauką Polskiego w Warszawie

Czym się bawić?

Wolny wieczór ze znajomymi? Oto 3 sprawdzone pomysły!

Nurkować każdy może!

Korepetycje – poradnik dla rodziców, kiedy je wybrać?

Targi edukacyjne

Pomocne opinie

Powiadom o imprezie

Info na czerwony pasek PSI

Zamów fotoletter

Wolna sobota

Dbajmy o jakość snu dzieci

Sen sprzyja rozwojowi intelektualnemu i zdrowiu dziecka

 
„Na polu kalafiory
Na całe życie dość
Kalafior każdy spory
I w każdym rośnie kość.”
(K. I. Gałczyński, Sen psa)
 
Sen jest bardzo ważny w życiu każdego człowieka, a w życiu dziecka w szczególności. I to nie tylko dlatego, że śnią nam się rzeczy, które w rzeczywistości nie mają miejsca, tak, jak w przypadku psa z wiersza Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Sen pozwala odpocząć i zregenerować organizm.
 
Ach, śpij, kochanie
Kilkuletnie dziecko do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje 10-11 godzin snu w ciągu doby. Do 18 miesiąca życia dziecka rodzic powinien wpłynąć na ukształtowanie dobrych nawyków związanych z jego snem. Dowodzi tego badanie opublikowane w magazynie „Pediatrics”, podczas którego eksperci analizowali zagadnienie snu u dzieci. Porównali w tym celu 500 par bliźniąt jednojajowych i dwujajowych. W trakcie zbierania opinii, pytali matki o nawyki, jakie miały ich dzieci podczas snu.
 
Zapewnienie maluchowi wartościowego snu ma duży wpływ na jego rozwój fizyczny i psychiczny. Sen malucha ma również istotny wpływ na rozwój jego mózgu. Dzieci, które się wysypiają, osiągają lepsze wyniki w nauce – dowodzą badacze z SRI International. Inne badania naukowców z SRI International wykazują, że niewystarczająca ilość snu jest przyczyną zaburzeń typowych dla ADHD. Należą do nich m.in.: brak koncentracji, wykonywanie kilku czynności jednocześnie, niekończenie powierzonego zadania. „Dzieci, które nie śpią wystarczająco długo, są gwałtowne i mniej skoncentrowane od swoich rówieśników w przedszkolu – tłumaczy Erika Gaylor, pracownik Instytutu Badawczego SRI z USA.
 
Jak sobie pościelisz…
Oprócz odpowiedniej dawki snu ważna jest także jego jakość. Podstawowym warunkiem wartościowego wypoczynku jest cisza, ponieważ śpiąc, jesteśmy wrażliwi na bodźce z zewnątrz, które mogą zakłócić przebieg snu. Warto również wywietrzyć pokój przed snem, ponieważ w świeżym powietrzu znajduje się dużo więcej tlenu, a ten z kolei gwarantuje lepszy sen.
Nieodpowiednia ilość snu to jeden z czynników powodujących otyłość u dzieci. Dowodzą tego badacze z USA, według których jedną z głównych przyczyn nadwagi i otyłości u dzieci w wieku przedszkolnym jest właśnie brak wymaganej dawki snu. Badania przeprowadzone przez naukowców z University of Illinois opublikowane w piśmie „Childhood obesity” objęły 329 dzieci. Podczas badania mierzono wzrost i masę ciała maluchów. Analiza prac wykazała, że zbyt mało snu to najważniejsza przyczyna nadwagi. Dzieci, które spały do 8 godzin na dobę były ponad dwukrotnie bardziej (2,2) zagrożone nadwagą lub otyłością w przyszłości.
 
Naukowcy są zgodni co do wpływu snu na rozwój i zachowanie naszych pociech: „Ilość i jakość odpoczynku jest bardzo ważna dla fizycznego i psychicznego rozwoju dzieci. Niewłaściwa higiena snu sprzyja otyłości i jest powiązana z kiepskimi wynikami w szkole oraz z problemami z zachowaniem” – mówi Sonia Brescianini z włoskiego Istituto Superiore di Sanita.
 
„A zobaczyłem ten świat uroczy
Gdy miałem właśnie
Przymknięte oczy”

(J. Tuwim, Cuda i dziwy)
 

Sen to nie tylko przymknięcie oczu, jak pisał Julian Tuwim. To proces regeneracji całego organizmu. Dlatego tak ważne jest dbanie o jakość snu naszych dzieci.

Reklama

Ciekawostki