• ul. Jórskiego 22; 03-584 Warszawa
  • Tel. 22/6789666

Powiadom o imprezie

Info na czerwony pasek PSI

Zamów fotoletter

Dbajmy o jakość snu dzieci

Sen sprzyja rozwojowi intelektualnemu i zdrowiu dziecka

 
„Na polu kalafiory
Na całe życie dość
Kalafior każdy spory
I w każdym rośnie kość.”
(K. I. Gałczyński, Sen psa)
 
Sen jest bardzo ważny w życiu każdego człowieka, a w życiu dziecka w szczególności. I to nie tylko dlatego, że śnią nam się rzeczy, które w rzeczywistości nie mają miejsca, tak, jak w przypadku psa z wiersza Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Sen pozwala odpocząć i zregenerować organizm.
 
Ach, śpij, kochanie
Kilkuletnie dziecko do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje 10-11 godzin snu w ciągu doby. Do 18 miesiąca życia dziecka rodzic powinien wpłynąć na ukształtowanie dobrych nawyków związanych z jego snem. Dowodzi tego badanie opublikowane w magazynie „Pediatrics”, podczas którego eksperci analizowali zagadnienie snu u dzieci. Porównali w tym celu 500 par bliźniąt jednojajowych i dwujajowych. W trakcie zbierania opinii, pytali matki o nawyki, jakie miały ich dzieci podczas snu.
 
Zapewnienie maluchowi wartościowego snu ma duży wpływ na jego rozwój fizyczny i psychiczny. Sen malucha ma również istotny wpływ na rozwój jego mózgu. Dzieci, które się wysypiają, osiągają lepsze wyniki w nauce – dowodzą badacze z SRI International. Inne badania naukowców z SRI International wykazują, że niewystarczająca ilość snu jest przyczyną zaburzeń typowych dla ADHD. Należą do nich m.in.: brak koncentracji, wykonywanie kilku czynności jednocześnie, niekończenie powierzonego zadania. „Dzieci, które nie śpią wystarczająco długo, są gwałtowne i mniej skoncentrowane od swoich rówieśników w przedszkolu – tłumaczy Erika Gaylor, pracownik Instytutu Badawczego SRI z USA.
 
Jak sobie pościelisz…
Oprócz odpowiedniej dawki snu ważna jest także jego jakość. Podstawowym warunkiem wartościowego wypoczynku jest cisza, ponieważ śpiąc, jesteśmy wrażliwi na bodźce z zewnątrz, które mogą zakłócić przebieg snu. Warto również wywietrzyć pokój przed snem, ponieważ w świeżym powietrzu znajduje się dużo więcej tlenu, a ten z kolei gwarantuje lepszy sen.
Nieodpowiednia ilość snu to jeden z czynników powodujących otyłość u dzieci. Dowodzą tego badacze z USA, według których jedną z głównych przyczyn nadwagi i otyłości u dzieci w wieku przedszkolnym jest właśnie brak wymaganej dawki snu. Badania przeprowadzone przez naukowców z University of Illinois opublikowane w piśmie „Childhood obesity” objęły 329 dzieci. Podczas badania mierzono wzrost i masę ciała maluchów. Analiza prac wykazała, że zbyt mało snu to najważniejsza przyczyna nadwagi. Dzieci, które spały do 8 godzin na dobę były ponad dwukrotnie bardziej (2,2) zagrożone nadwagą lub otyłością w przyszłości.
 
Naukowcy są zgodni co do wpływu snu na rozwój i zachowanie naszych pociech: „Ilość i jakość odpoczynku jest bardzo ważna dla fizycznego i psychicznego rozwoju dzieci. Niewłaściwa higiena snu sprzyja otyłości i jest powiązana z kiepskimi wynikami w szkole oraz z problemami z zachowaniem” – mówi Sonia Brescianini z włoskiego Istituto Superiore di Sanita.
 
„A zobaczyłem ten świat uroczy
Gdy miałem właśnie
Przymknięte oczy”

(J. Tuwim, Cuda i dziwy)
 

Sen to nie tylko przymknięcie oczu, jak pisał Julian Tuwim. To proces regeneracji całego organizmu. Dlatego tak ważne jest dbanie o jakość snu naszych dzieci.

Ciekawostki

Czym jest longboard?

To nie musi kosztować...

Elaboracja, czyli ręczne scalanie amunicji

Czego najczęściej wymagają od nas pracodawcy?

Dom aukcyjny – idealne miejsce na zakupy dzieł sztuki

Reforma edukacji

Pomysł na prezent dla 20-latka

Strzelectwo - to dyscyplina dla każdego

7 zalet znajomości języka

Przeczytaj - Zanim pojedziesz na urlop.

Dlaczego warto organizować imprezy firmowe?

Gry i zabawy ludu… psiego

Przyszła mamo, o tym musisz pamiętać!

Od czego zależy cena polisy na życie?

Hobby za kredyt, czyli skąd wziąć pieniądze na drogie pasje dziecka

Jak spędzić czas wolny?

Hashimoto

Prezent dla miłośnika sportowych aut

Męskie gadżety od Porsche

Brak pomysłu na wolny czas? Jedź do Białki!

Korepetycje – poradnik dla rodziców, kiedy je wybrać?

Czytać, czy nie czytać, oto jest pytanie?

Jak z głową zaplanować koszt wyjazdu

Doskonały prezent dla dziadka

Monety, jak wino, czyli słów kilka o numizmatyce

Otwórz firmę, pozyskując pieniądze z dotacji

Dbajmy o jakość snu dzieci

Czy polubimy autonomiczne samochody?

Zasady strzelania z wiatrówki zimą

Wesele na miarę obecnych czasów

Aktywne wakacje.

Harry Potter znowu na topie

Skandal ze śmieciami

Pożyczka online

Najlepsze sposoby na spędzanie wolnego czasu

Profesjonalne pokazy fajerwerków na każdą uroczystość

Komfort nurkowania - tylko z odpowiednim sprzętem

Wakacje na spływie kajakowym

Z jakich źródeł pozyskać pożyczki dla przedsiębiorców?

Tak to miało być...

Wiosenny wypad za miasto – gdzie najlepiej?

Wycieczki na Cyprze – tylko samochodem

Nurkować każdy może!

Jak zostać konserwatorem dzieł sztuki?

Pomocne opinie

Czy suplementy diety są zdrowe i bezpieczne?

Problemy z matmą?

Najfajniejsze prezenty na Dzień Ojca

Preply zaprasza na korepetycje z historii w Warszawie

Sala prawdziwego kinomaniaka – jak ma wyglądać?

Sandbox – rozrywka internetowa w otwartym świecie

Zimowy wypoczynek - jak dobrze wykorzystać ferie?

Jak nauczyć się robić rękodzieło?

Sezon grillowy czas zacząć!

Jak się uczyć, żeby się nauczyć?

Nie dajmy się jesiennej chandrze

Gry zręcznościowe w Twojej przeglądarce

Kawalerski w Krakowie

Szukamy przodków

Gdzie wybrać się w Gdańsku?

Znaczenie przelewów zagranicznych online

Randkowanie w grupie towarzyskiej

Łazienka na topie

Czy technologie mobilne mają zgubny wpływ na dzieci?

Komfort termiczny na poddaszu

Bilet tramwajowy i autobusowy przez telefon – gdzie i jak go kupić?

Zadbaj o zdrowy sen dziecka

Saona, czyli raj w raju

Czapki, bluzy i kurtki - modnie i z wyrazem również zimą

Czym się bawić?

Jak zorganizować event w tanecznym stylu?

Sale zabaw – idealny sposób na spędzenie czasu z rodziną

Co kupić dziecku na urodziny?

Korzyści ze światłowodu w firmie

Jak wydawać pieniądze tak, aby faktycznie zaoszczędzić?

Targi edukacyjne

Bohaterowie powracają!

Jaki rower wybrać?

Jak właściciel rozlicza wyjazd służbowy

Wybór butów ślubnych – najczęściej zadawane pytania

Ciekawe aplikacje pomocne w nauce przedmiotów ścisłych

Jak być na bieżąco z muzycznymi trendami?

Gdzie Warto spać we Wrocławiu?

Na co uważać przy zakupach w Internecie?

Nawłoć - wyjątkowa roślina miododajna

Ciekawe zabytki w Warszawie

 

Powiadom o imprezie

Info na czerwony pasek PSI

Zamów fotoletter

Wolna sobota

Dbajmy o jakość snu dzieci

Sen sprzyja rozwojowi intelektualnemu i zdrowiu dziecka

 
„Na polu kalafiory
Na całe życie dość
Kalafior każdy spory
I w każdym rośnie kość.”
(K. I. Gałczyński, Sen psa)
 
Sen jest bardzo ważny w życiu każdego człowieka, a w życiu dziecka w szczególności. I to nie tylko dlatego, że śnią nam się rzeczy, które w rzeczywistości nie mają miejsca, tak, jak w przypadku psa z wiersza Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Sen pozwala odpocząć i zregenerować organizm.
 
Ach, śpij, kochanie
Kilkuletnie dziecko do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje 10-11 godzin snu w ciągu doby. Do 18 miesiąca życia dziecka rodzic powinien wpłynąć na ukształtowanie dobrych nawyków związanych z jego snem. Dowodzi tego badanie opublikowane w magazynie „Pediatrics”, podczas którego eksperci analizowali zagadnienie snu u dzieci. Porównali w tym celu 500 par bliźniąt jednojajowych i dwujajowych. W trakcie zbierania opinii, pytali matki o nawyki, jakie miały ich dzieci podczas snu.
 
Zapewnienie maluchowi wartościowego snu ma duży wpływ na jego rozwój fizyczny i psychiczny. Sen malucha ma również istotny wpływ na rozwój jego mózgu. Dzieci, które się wysypiają, osiągają lepsze wyniki w nauce – dowodzą badacze z SRI International. Inne badania naukowców z SRI International wykazują, że niewystarczająca ilość snu jest przyczyną zaburzeń typowych dla ADHD. Należą do nich m.in.: brak koncentracji, wykonywanie kilku czynności jednocześnie, niekończenie powierzonego zadania. „Dzieci, które nie śpią wystarczająco długo, są gwałtowne i mniej skoncentrowane od swoich rówieśników w przedszkolu – tłumaczy Erika Gaylor, pracownik Instytutu Badawczego SRI z USA.
 
Jak sobie pościelisz…
Oprócz odpowiedniej dawki snu ważna jest także jego jakość. Podstawowym warunkiem wartościowego wypoczynku jest cisza, ponieważ śpiąc, jesteśmy wrażliwi na bodźce z zewnątrz, które mogą zakłócić przebieg snu. Warto również wywietrzyć pokój przed snem, ponieważ w świeżym powietrzu znajduje się dużo więcej tlenu, a ten z kolei gwarantuje lepszy sen.
Nieodpowiednia ilość snu to jeden z czynników powodujących otyłość u dzieci. Dowodzą tego badacze z USA, według których jedną z głównych przyczyn nadwagi i otyłości u dzieci w wieku przedszkolnym jest właśnie brak wymaganej dawki snu. Badania przeprowadzone przez naukowców z University of Illinois opublikowane w piśmie „Childhood obesity” objęły 329 dzieci. Podczas badania mierzono wzrost i masę ciała maluchów. Analiza prac wykazała, że zbyt mało snu to najważniejsza przyczyna nadwagi. Dzieci, które spały do 8 godzin na dobę były ponad dwukrotnie bardziej (2,2) zagrożone nadwagą lub otyłością w przyszłości.
 
Naukowcy są zgodni co do wpływu snu na rozwój i zachowanie naszych pociech: „Ilość i jakość odpoczynku jest bardzo ważna dla fizycznego i psychicznego rozwoju dzieci. Niewłaściwa higiena snu sprzyja otyłości i jest powiązana z kiepskimi wynikami w szkole oraz z problemami z zachowaniem” – mówi Sonia Brescianini z włoskiego Istituto Superiore di Sanita.
 
„A zobaczyłem ten świat uroczy
Gdy miałem właśnie
Przymknięte oczy”

(J. Tuwim, Cuda i dziwy)
 

Sen to nie tylko przymknięcie oczu, jak pisał Julian Tuwim. To proces regeneracji całego organizmu. Dlatego tak ważne jest dbanie o jakość snu naszych dzieci.

Reklama

Ciekawostki