• ul. Jórskiego 22; 03-584 Warszawa
  • Tel. 22/6789666

Powiadom o imprezie

Info na czerwony pasek PSI

Zamów fotoletter

Dbajmy o jakość snu dzieci

Sen sprzyja rozwojowi intelektualnemu i zdrowiu dziecka

 
„Na polu kalafiory
Na całe życie dość
Kalafior każdy spory
I w każdym rośnie kość.”
(K. I. Gałczyński, Sen psa)
 
Sen jest bardzo ważny w życiu każdego człowieka, a w życiu dziecka w szczególności. I to nie tylko dlatego, że śnią nam się rzeczy, które w rzeczywistości nie mają miejsca, tak, jak w przypadku psa z wiersza Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Sen pozwala odpocząć i zregenerować organizm.
 
Ach, śpij, kochanie
Kilkuletnie dziecko do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje 10-11 godzin snu w ciągu doby. Do 18 miesiąca życia dziecka rodzic powinien wpłynąć na ukształtowanie dobrych nawyków związanych z jego snem. Dowodzi tego badanie opublikowane w magazynie „Pediatrics”, podczas którego eksperci analizowali zagadnienie snu u dzieci. Porównali w tym celu 500 par bliźniąt jednojajowych i dwujajowych. W trakcie zbierania opinii, pytali matki o nawyki, jakie miały ich dzieci podczas snu.
 
Zapewnienie maluchowi wartościowego snu ma duży wpływ na jego rozwój fizyczny i psychiczny. Sen malucha ma również istotny wpływ na rozwój jego mózgu. Dzieci, które się wysypiają, osiągają lepsze wyniki w nauce – dowodzą badacze z SRI International. Inne badania naukowców z SRI International wykazują, że niewystarczająca ilość snu jest przyczyną zaburzeń typowych dla ADHD. Należą do nich m.in.: brak koncentracji, wykonywanie kilku czynności jednocześnie, niekończenie powierzonego zadania. „Dzieci, które nie śpią wystarczająco długo, są gwałtowne i mniej skoncentrowane od swoich rówieśników w przedszkolu – tłumaczy Erika Gaylor, pracownik Instytutu Badawczego SRI z USA.
 
Jak sobie pościelisz…
Oprócz odpowiedniej dawki snu ważna jest także jego jakość. Podstawowym warunkiem wartościowego wypoczynku jest cisza, ponieważ śpiąc, jesteśmy wrażliwi na bodźce z zewnątrz, które mogą zakłócić przebieg snu. Warto również wywietrzyć pokój przed snem, ponieważ w świeżym powietrzu znajduje się dużo więcej tlenu, a ten z kolei gwarantuje lepszy sen.
Nieodpowiednia ilość snu to jeden z czynników powodujących otyłość u dzieci. Dowodzą tego badacze z USA, według których jedną z głównych przyczyn nadwagi i otyłości u dzieci w wieku przedszkolnym jest właśnie brak wymaganej dawki snu. Badania przeprowadzone przez naukowców z University of Illinois opublikowane w piśmie „Childhood obesity” objęły 329 dzieci. Podczas badania mierzono wzrost i masę ciała maluchów. Analiza prac wykazała, że zbyt mało snu to najważniejsza przyczyna nadwagi. Dzieci, które spały do 8 godzin na dobę były ponad dwukrotnie bardziej (2,2) zagrożone nadwagą lub otyłością w przyszłości.
 
Naukowcy są zgodni co do wpływu snu na rozwój i zachowanie naszych pociech: „Ilość i jakość odpoczynku jest bardzo ważna dla fizycznego i psychicznego rozwoju dzieci. Niewłaściwa higiena snu sprzyja otyłości i jest powiązana z kiepskimi wynikami w szkole oraz z problemami z zachowaniem” – mówi Sonia Brescianini z włoskiego Istituto Superiore di Sanita.
 
„A zobaczyłem ten świat uroczy
Gdy miałem właśnie
Przymknięte oczy”

(J. Tuwim, Cuda i dziwy)
 

Sen to nie tylko przymknięcie oczu, jak pisał Julian Tuwim. To proces regeneracji całego organizmu. Dlatego tak ważne jest dbanie o jakość snu naszych dzieci.

Ciekawostki

Kawalerski w Krakowie

Randkowanie w grupie towarzyskiej

Dbajmy o jakość snu dzieci

Na co uważać przy zakupach w Internecie?

7 zalet znajomości języka

Czym się bawić?

Pożyczka online

Monety, jak wino, czyli słów kilka o numizmatyce

Dlaczego warto organizować imprezy firmowe?

Wesele na miarę obecnych czasów

Zimowy wypoczynek - jak dobrze wykorzystać ferie?

Ciekawe aplikacje pomocne w nauce przedmiotów ścisłych

Prezent dla miłośnika sportowych aut

Męskie gadżety od Porsche

Gdzie Warto spać we Wrocławiu?

Hashimoto

Czy technologie mobilne mają zgubny wpływ na dzieci?

Przyszła mamo, o tym musisz pamiętać!

Gdzie wybrać się w Gdańsku?

Czym jest longboard?

Otwórz firmę, pozyskując pieniądze z dotacji

Wycieczki na Cyprze – tylko samochodem

Czapki, bluzy i kurtki - modnie i z wyrazem również zimą

Elaboracja, czyli ręczne scalanie amunicji

Harry Potter znowu na topie

Najlepsze sposoby na spędzanie wolnego czasu

Czy polubimy autonomiczne samochody?

Jak się uczyć, żeby się nauczyć?

Problemy z matmą?

Sandbox – rozrywka internetowa w otwartym świecie

Targi edukacyjne

Z jakich źródeł pozyskać pożyczki dla przedsiębiorców?

Wiosenny wypad za miasto – gdzie najlepiej?

Zadbaj o zdrowy sen dziecka

Zasady strzelania z wiatrówki zimą

Jak wydawać pieniądze tak, aby faktycznie zaoszczędzić?

Nurkować każdy może!

Preply zaprasza na korepetycje z historii w Warszawie

Korepetycje – poradnik dla rodziców, kiedy je wybrać?

Wakacje na spływie kajakowym

Reforma edukacji

Komfort nurkowania - tylko z odpowiednim sprzętem

Czego najczęściej wymagają od nas pracodawcy?

Gry zręcznościowe w Twojej przeglądarce

Sale zabaw – idealny sposób na spędzenie czasu z rodziną

Skandal ze śmieciami

Najfajniejsze prezenty na Dzień Ojca

Tak to miało być...

Brak pomysłu na wolny czas? Jedź do Białki!

Znaczenie przelewów zagranicznych online

Jak nauczyć się robić rękodzieło?

To nie musi kosztować...

Aktywne wakacje.

Ciekawe zabytki w Warszawie

Czy suplementy diety są zdrowe i bezpieczne?

Bohaterowie powracają!

Pomysł na prezent dla 20-latka

Strzelectwo - to dyscyplina dla każdego

Jak spędzić czas wolny?

Gry i zabawy ludu… psiego

Czytać, czy nie czytać, oto jest pytanie?

Szukamy przodków

Nawłoć - wyjątkowa roślina miododajna

Pomocne opinie

Doskonały prezent dla dziadka

Powiadom o imprezie

Info na czerwony pasek PSI

Zamów fotoletter

Wolna sobota

Dbajmy o jakość snu dzieci

Sen sprzyja rozwojowi intelektualnemu i zdrowiu dziecka

 
„Na polu kalafiory
Na całe życie dość
Kalafior każdy spory
I w każdym rośnie kość.”
(K. I. Gałczyński, Sen psa)
 
Sen jest bardzo ważny w życiu każdego człowieka, a w życiu dziecka w szczególności. I to nie tylko dlatego, że śnią nam się rzeczy, które w rzeczywistości nie mają miejsca, tak, jak w przypadku psa z wiersza Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Sen pozwala odpocząć i zregenerować organizm.
 
Ach, śpij, kochanie
Kilkuletnie dziecko do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje 10-11 godzin snu w ciągu doby. Do 18 miesiąca życia dziecka rodzic powinien wpłynąć na ukształtowanie dobrych nawyków związanych z jego snem. Dowodzi tego badanie opublikowane w magazynie „Pediatrics”, podczas którego eksperci analizowali zagadnienie snu u dzieci. Porównali w tym celu 500 par bliźniąt jednojajowych i dwujajowych. W trakcie zbierania opinii, pytali matki o nawyki, jakie miały ich dzieci podczas snu.
 
Zapewnienie maluchowi wartościowego snu ma duży wpływ na jego rozwój fizyczny i psychiczny. Sen malucha ma również istotny wpływ na rozwój jego mózgu. Dzieci, które się wysypiają, osiągają lepsze wyniki w nauce – dowodzą badacze z SRI International. Inne badania naukowców z SRI International wykazują, że niewystarczająca ilość snu jest przyczyną zaburzeń typowych dla ADHD. Należą do nich m.in.: brak koncentracji, wykonywanie kilku czynności jednocześnie, niekończenie powierzonego zadania. „Dzieci, które nie śpią wystarczająco długo, są gwałtowne i mniej skoncentrowane od swoich rówieśników w przedszkolu – tłumaczy Erika Gaylor, pracownik Instytutu Badawczego SRI z USA.
 
Jak sobie pościelisz…
Oprócz odpowiedniej dawki snu ważna jest także jego jakość. Podstawowym warunkiem wartościowego wypoczynku jest cisza, ponieważ śpiąc, jesteśmy wrażliwi na bodźce z zewnątrz, które mogą zakłócić przebieg snu. Warto również wywietrzyć pokój przed snem, ponieważ w świeżym powietrzu znajduje się dużo więcej tlenu, a ten z kolei gwarantuje lepszy sen.
Nieodpowiednia ilość snu to jeden z czynników powodujących otyłość u dzieci. Dowodzą tego badacze z USA, według których jedną z głównych przyczyn nadwagi i otyłości u dzieci w wieku przedszkolnym jest właśnie brak wymaganej dawki snu. Badania przeprowadzone przez naukowców z University of Illinois opublikowane w piśmie „Childhood obesity” objęły 329 dzieci. Podczas badania mierzono wzrost i masę ciała maluchów. Analiza prac wykazała, że zbyt mało snu to najważniejsza przyczyna nadwagi. Dzieci, które spały do 8 godzin na dobę były ponad dwukrotnie bardziej (2,2) zagrożone nadwagą lub otyłością w przyszłości.
 
Naukowcy są zgodni co do wpływu snu na rozwój i zachowanie naszych pociech: „Ilość i jakość odpoczynku jest bardzo ważna dla fizycznego i psychicznego rozwoju dzieci. Niewłaściwa higiena snu sprzyja otyłości i jest powiązana z kiepskimi wynikami w szkole oraz z problemami z zachowaniem” – mówi Sonia Brescianini z włoskiego Istituto Superiore di Sanita.
 
„A zobaczyłem ten świat uroczy
Gdy miałem właśnie
Przymknięte oczy”

(J. Tuwim, Cuda i dziwy)
 

Sen to nie tylko przymknięcie oczu, jak pisał Julian Tuwim. To proces regeneracji całego organizmu. Dlatego tak ważne jest dbanie o jakość snu naszych dzieci.

Reklama

Ciekawostki