• ul. Jórskiego 22; 03-584 Warszawa
  • Tel. 22/6789666

Powiadom o imprezie

Info na czerwony pasek PSI

Zamów fotoletter

Zadbaj o zdrowy sen dziecka

Sen sprzyja rozwojowi intelektualnemu i zdrowiu dziecka

„Na polu kalafiory
Na całe życie dość
Kalafior każdy spory
I w każdym rośnie kość.”
(K. I. Gałczyński, Sen psa)

Sen jest bardzo ważny w życiu każdego człowieka, a w życiu dziecka w szczególności. I to nie tylko dlatego, że śnią nam się rzeczy, które w rzeczywistości nie mają miejsca, tak, jak w przypadku psa z wiersza Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Sen pozwala odpocząć i zregenerować organizm.

Ach, śpij, kochanie
Kilkuletnie dziecko do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje 10-11 godzin snu w ciągu doby. Do 18 miesiąca życia dziecka rodzic powinien wpłynąć na ukształtowanie dobrych nawyków związanych z jego snem. Dowodzi tego badanie opublikowane w magazynie „Pediatrics”, podczas którego eksperci analizowali zagadnienie snu u dzieci. Porównali w tym celu 500 par bliźniąt jednojajowych i dwujajowych. W trakcie zbierania opinii, pytali matki o nawyki, jakie miały ich dzieci podczas snu.

Zapewnienie maluchowi wartościowego snu ma duży wpływ na jego rozwój fizyczny i psychiczny. Sen malucha ma również istotny wpływ na rozwój jego mózgu. Dzieci, które się wysypiają, osiągają lepsze wyniki w nauce – dowodzą badacze z SRI International. Inne badania naukowców z SRI International wykazują, że niewystarczająca ilość snu jest przyczyną zaburzeń typowych dla ADHD. Należą do nich m.in.: brak koncentracji, wykonywanie kilku czynności jednocześnie, niekończenie powierzonego zadania. „Dzieci, które nie śpią wystarczająco długo, są gwałtowne i mniej skoncentrowane od swoich rówieśników w przedszkolu – tłumaczy Erika Gaylor, pracownik Instytutu Badawczego SRI z USA.

Jak sobie pościelisz…
Oprócz odpowiedniej dawki snu ważna jest także jego jakość. Podstawowym warunkiem wartościowego wypoczynku jest cisza, ponieważ śpiąc, jesteśmy wrażliwi na bodźce z zewnątrz, które mogą zakłócić przebieg snu. Warto również wywietrzyć pokój przed snem, ponieważ w świeżym powietrzu znajduje się dużo więcej tlenu, a ten z kolei gwarantuje lepszy sen.
Nieodpowiednia ilość snu to jeden z czynników powodujących otyłość u dzieci. Dowodzą tego badacze z USA, według których jedną z głównych przyczyn nadwagi i otyłości u dzieci w wieku przedszkolnym jest właśnie brak wymaganej dawki snu. Badania przeprowadzone przez naukowców z University of Illinois opublikowane w piśmie „Childhood obesity” objęły 329 dzieci. Podczas badania mierzono wzrost i masę ciała maluchów. Analiza prac wykazała, że zbyt mało snu to najważniejsza przyczyna nadwagi.  Dzieci, które spały do 8 godzin na dobę były ponad dwukrotnie bardziej (2,2) zagrożone nadwagą lub otyłością w przyszłości.

Naukowcy są zgodni co do wpływu snu na rozwój i zachowanie naszych pociech: „Ilość i jakość odpoczynku jest bardzo ważna dla fizycznego i psychicznego rozwoju dzieci. Niewłaściwa higiena snu sprzyja otyłości i jest powiązana z kiepskimi wynikami w szkole oraz z problemami z zachowaniem” – mówi Sonia Brescianini z włoskiego Istituto Superiore di Sanita.

„A zobaczyłem ten świat uroczy
Gdy miałem właśnie
Przymknięte oczy”
(J. Tuwim, Cuda i dziwy)

Sen to nie tylko przymknięcie oczu, jak pisał Julian Tuwim. To proces regeneracji całego organizmu. Dlatego tak ważne jest dbanie o jakość snu naszych dzieci.
 

Ciekawostki

Bilet tramwajowy i autobusowy przez telefon – gdzie i jak go kupić?

Elaboracja, czyli ręczne scalanie amunicji

Wiosenny wypad za miasto – gdzie najlepiej?

Strzelectwo - to dyscyplina dla każdego

Sala prawdziwego kinomaniaka – jak ma wyglądać?

Na co uważać przy zakupach w Internecie?

Męskie gadżety od Porsche

Dbajmy o jakość snu dzieci

Szukamy przodków

Pomysł na prezent dla 20-latka

Jak wydawać pieniądze tak, aby faktycznie zaoszczędzić?

Problemy z matmą?

Brak pomysłu na wolny czas? Jedź do Białki!

Co kupić dziecku na urodziny?

Komfort termiczny na poddaszu

Jak z głową zaplanować koszt wyjazdu

Dom aukcyjny – idealne miejsce na zakupy dzieł sztuki

Korepetycje – poradnik dla rodziców, kiedy je wybrać?

Doskonały prezent dla dziadka

Dlaczego warto organizować imprezy firmowe?

Najfajniejsze prezenty na Dzień Ojca

Jak się uczyć, żeby się nauczyć?

Skandal ze śmieciami

Wakacje na spływie kajakowym

Z jakich źródeł pozyskać pożyczki dla przedsiębiorców?

Pomocne opinie

Ciekawe aplikacje pomocne w nauce przedmiotów ścisłych

Komfort nurkowania - tylko z odpowiednim sprzętem

Prezent dla miłośnika sportowych aut

Korzyści ze światłowodu w firmie

Czym jest longboard?

Łazienka na topie

Gdzie wybrać się w Gdańsku?

Przeczytaj - Zanim pojedziesz na urlop.

Jak nauczyć się robić rękodzieło?

Gdzie Warto spać we Wrocławiu?

Randkowanie w grupie towarzyskiej

Ciekawe zabytki w Warszawie

Nurkować każdy może!

Przyszła mamo, o tym musisz pamiętać!

To nie musi kosztować...

Zadbaj o zdrowy sen dziecka

Czapki, bluzy i kurtki - modnie i z wyrazem również zimą

Najlepsze sposoby na spędzanie wolnego czasu

7 zalet znajomości języka

Jak właściciel rozlicza wyjazd służbowy

Hobby za kredyt, czyli skąd wziąć pieniądze na drogie pasje dziecka

Harry Potter znowu na topie

Czego najczęściej wymagają od nas pracodawcy?

Wesele na miarę obecnych czasów

Pożyczka online

Monety, jak wino, czyli słów kilka o numizmatyce

Wycieczki na Cyprze – tylko samochodem

Bohaterowie powracają!

Jak być na bieżąco z muzycznymi trendami?

Sandbox – rozrywka internetowa w otwartym świecie

Tak to miało być...

Czy polubimy autonomiczne samochody?

Czytać, czy nie czytać, oto jest pytanie?

Wybór butów ślubnych – najczęściej zadawane pytania

Znaczenie przelewów zagranicznych online

Aktywne wakacje.

Jaki rower wybrać?

Profesjonalne pokazy fajerwerków na każdą uroczystość

Nawłoć - wyjątkowa roślina miododajna

Czy technologie mobilne mają zgubny wpływ na dzieci?

Czym się bawić?

Jak spędzić czas wolny?

Zasady strzelania z wiatrówki zimą

Nie dajmy się jesiennej chandrze

Kawalerski w Krakowie

Gry i zabawy ludu… psiego

Preply zaprasza na korepetycje z historii w Warszawie

Otwórz firmę, pozyskując pieniądze z dotacji

Sezon grillowy czas zacząć!

Reforma edukacji

Sale zabaw – idealny sposób na spędzenie czasu z rodziną

Targi edukacyjne

Zimowy wypoczynek - jak dobrze wykorzystać ferie?

Czy suplementy diety są zdrowe i bezpieczne?

Jak zorganizować event w tanecznym stylu?

Jak zostać konserwatorem dzieł sztuki?

Hashimoto

Gry zręcznościowe w Twojej przeglądarce

Powiadom o imprezie

Info na czerwony pasek PSI

Zamów fotoletter

Wolna sobota

Zadbaj o zdrowy sen dziecka

Sen sprzyja rozwojowi intelektualnemu i zdrowiu dziecka

„Na polu kalafiory
Na całe życie dość
Kalafior każdy spory
I w każdym rośnie kość.”
(K. I. Gałczyński, Sen psa)

Sen jest bardzo ważny w życiu każdego człowieka, a w życiu dziecka w szczególności. I to nie tylko dlatego, że śnią nam się rzeczy, które w rzeczywistości nie mają miejsca, tak, jak w przypadku psa z wiersza Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Sen pozwala odpocząć i zregenerować organizm.

Ach, śpij, kochanie
Kilkuletnie dziecko do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje 10-11 godzin snu w ciągu doby. Do 18 miesiąca życia dziecka rodzic powinien wpłynąć na ukształtowanie dobrych nawyków związanych z jego snem. Dowodzi tego badanie opublikowane w magazynie „Pediatrics”, podczas którego eksperci analizowali zagadnienie snu u dzieci. Porównali w tym celu 500 par bliźniąt jednojajowych i dwujajowych. W trakcie zbierania opinii, pytali matki o nawyki, jakie miały ich dzieci podczas snu.

Zapewnienie maluchowi wartościowego snu ma duży wpływ na jego rozwój fizyczny i psychiczny. Sen malucha ma również istotny wpływ na rozwój jego mózgu. Dzieci, które się wysypiają, osiągają lepsze wyniki w nauce – dowodzą badacze z SRI International. Inne badania naukowców z SRI International wykazują, że niewystarczająca ilość snu jest przyczyną zaburzeń typowych dla ADHD. Należą do nich m.in.: brak koncentracji, wykonywanie kilku czynności jednocześnie, niekończenie powierzonego zadania. „Dzieci, które nie śpią wystarczająco długo, są gwałtowne i mniej skoncentrowane od swoich rówieśników w przedszkolu – tłumaczy Erika Gaylor, pracownik Instytutu Badawczego SRI z USA.

Jak sobie pościelisz…
Oprócz odpowiedniej dawki snu ważna jest także jego jakość. Podstawowym warunkiem wartościowego wypoczynku jest cisza, ponieważ śpiąc, jesteśmy wrażliwi na bodźce z zewnątrz, które mogą zakłócić przebieg snu. Warto również wywietrzyć pokój przed snem, ponieważ w świeżym powietrzu znajduje się dużo więcej tlenu, a ten z kolei gwarantuje lepszy sen.
Nieodpowiednia ilość snu to jeden z czynników powodujących otyłość u dzieci. Dowodzą tego badacze z USA, według których jedną z głównych przyczyn nadwagi i otyłości u dzieci w wieku przedszkolnym jest właśnie brak wymaganej dawki snu. Badania przeprowadzone przez naukowców z University of Illinois opublikowane w piśmie „Childhood obesity” objęły 329 dzieci. Podczas badania mierzono wzrost i masę ciała maluchów. Analiza prac wykazała, że zbyt mało snu to najważniejsza przyczyna nadwagi.  Dzieci, które spały do 8 godzin na dobę były ponad dwukrotnie bardziej (2,2) zagrożone nadwagą lub otyłością w przyszłości.

Naukowcy są zgodni co do wpływu snu na rozwój i zachowanie naszych pociech: „Ilość i jakość odpoczynku jest bardzo ważna dla fizycznego i psychicznego rozwoju dzieci. Niewłaściwa higiena snu sprzyja otyłości i jest powiązana z kiepskimi wynikami w szkole oraz z problemami z zachowaniem” – mówi Sonia Brescianini z włoskiego Istituto Superiore di Sanita.

„A zobaczyłem ten świat uroczy
Gdy miałem właśnie
Przymknięte oczy”
(J. Tuwim, Cuda i dziwy)

Sen to nie tylko przymknięcie oczu, jak pisał Julian Tuwim. To proces regeneracji całego organizmu. Dlatego tak ważne jest dbanie o jakość snu naszych dzieci.
 

Reklama

Ciekawostki