• ul. Jórskiego 22; 03-584 Warszawa
  • Tel. 22/6789666

Powiadom o imprezie

Info na czerwony pasek PSI

Zamów fotoletter

IMPREZY / online
IMPREZY / wystawy i targi

Cały świat to Bauhaus

Adres

Warszawa, ul. Foksal 2

Termin

Od 2020-04-04
Do 2020-04-09

Zobacz na mapie

Cały świat to BAUHAUS

Już w najbliższą sobotę 4 kwietnia kolejne wirtualne oprowadzanie po wystawie "Cały świat to Bauhaus", na które zaprasza Grzegorz Piątek - krytyk architektury, publicysta, kurator oraz autor książek m.in. "Sanator. Kariera Stefana Starzyńskiego" oraz "Najlepsze miasto świata". Transmisja na żywo sobotę na FB Goethe-Institut Warschau o godz. 11.00

 

W ciągu swojej burzliwej historii Bauhaus stał się uznanym, a jednocześnie kontrowersyjnym symbolem nowoczesnego projektowania i awangardowego stylu życia. Chociaż Bauhaus istniał tylko w latach 1919-1933 trzykrotnie w trakcie tego okresu zmieniając swoją siedzibę (Weimar, Dessau, Berlin), ucieleśnia jak żadna inna instytucja przedwojenną atmosferę przełomu i modernizmu. W jaki sposób Bauhaus, w którym podczas całego okresu  jego istnienia studiowało łącznie tylko około 1300 osób, osiągnął tak wielką moc oddziaływania i stał się symbolem radykalnej odnowy w dziedzinie relacji społecznych, projektowania i nauczania? Co zadecydowało o szczególnej pozycji Bauhausu?  Dlaczego jego produkty wytwarzane są do dziś? Tytuł wystawy, „Cały świat to Bauhaus” jest cytatem z wypowiedzi studenta, późniejszego wykładowcy Bauhausu Fritza Kuhra i pod wieloma względami wyraża ideę wystawy. Nawiązuje do zatarcia granic między sztuką, rzemiosłem a techniką, które według Waltera Gropiusa miało stanowić cel dziedziny jaką jest projektowanie i wywierać wpływ na praktyki społeczne każdego z nas.

Wystawa „Cały świat to Bauhaus” w ośmiu rozdziałach opisujących lata 1919-1933 naświetla tę tematykę: rozdział „W powietrzu” opowiada o bauhausowskiej fascynacji motywem nieważkości, dematerializacji architektury za pomocą szkła i metalu i prezentuje projekt „krzesła zawieszonego w powietrzu” jako przykład wizjonerstwa w procesie projektowania. W rozdziale „Eksperyment” oglądamy obiekty, które były wynikiem doświadczeń z  materiałami i przestrzenią, badających wymiary, proporcje i granice wytrzymałości materiałów, jak też kwestie prefabrykacji i seryjności produkcji. Rozdział „Sztuka totalna” przedstawia syntezę wszystkich sztuk, ale także sztuki i nauki oraz sztuki i życia codziennego, a rodział „Wspólnota” to najważniejsze obiekty z epoki, dokumentujące życie codzienne i towarzyskie  w Bauhausie. Materiały z rozdziału „Nowy człowiek” dowodzą, że Bauhaus nie był jedynie lewicową utopią i pokazują nowe nowe oblicza człowieka, w tym również  odznaczające się politycznym i światopoglądowym radykalizmem. Rozdział „Sztuka, rzemiosło, technika” prezentuje pracownie i wytwarzane w nich produkty, a  rozdział „Radykalna pedagogika” przybliża strukturę uczelni oraz nowatorski program dydaktyczny Bauhausu. W części „Spotkania” eskplorowane są wątki międzykulturowe – Bauhaus promował spotkania różnych kultur, organizując wykłady, zapraszając gości z całego świata, gromadząc obszerne zbiory w bibliotece, ale także poszukując nowych form wyrazu. Nawiązywano osobiste kontakty z przedstawicielami uczelni artystycznej Whutein w Moskwie, a Mies van der Rohe dążył do internacjonalizacji Bauhausu poprzez współpracę z instytucjami partnerskimi w Stanach Zjednoczonych.

W ciągu stosunkowo krótkiego okresu istnienia Bauhaus próbował odpowiedzieć na pytania wynikające z dynamicznej industrializacji Niemiec. Na  uczelni wykładali najważniejsi artyści modernistyczni, a po emigracji rozpowszechniali jej spuściznę  w innych częściach świata. Wystawa, zawierająca fotografie, prace na papierze, dokumenty, filmy, teksty i przedmioty, pokazuje powstawanie i rozwój uczelni, która później stała się ważnym źródłem dla historyków i przyczyniła się do popularyzacji modernizmu.

Cały świat to Bauhaus 

6.03 -9.04.2020, otwarcie 6.03.2020, godz. 18.00

wystawa czynna: wtorek-sobota 10.00-17.00, niedziela 12.00-18.00

7.03.2020, godz. 12.00, oprowadzanie kuratorskie przez Borisa Friedewalda, po niemiecku z tłumaczeniem symultanicznym

Pawilon Wystawowy SARP, ul. Foksal 2,  Warszawa

Wystawa przygotowana przez  ifa – Institut für Auslandsbeziehungen (Instytut Stosunków Zagranicznych), Stuttgart, Niemcy

Kurator wystawy: Boris Friedewald

Organizacja: 

Goethe-Institut w Warszawie

Stowarzyszenie Architektów Polskich Zarząd Główny

Honorowy patronat Ambasadora Republiki Federalnej Niemiec 

Wystawa została po raz pierwszy pokazana w Niemczech w ZKM (Zentrum für Kunst und Medien) w Karlsruhe w dn. 26.10.2019 – 16.02.2020

ifa – Institut für Auslandsbeziehungen (Instytut Stosunków Zagranicznych) jest najstarszą niemiecką organizacją zajmującą się zagraniczną polityką kulturalną i edukacyjną z siedzibami w Stuttgarcie i Berlinie, założona w 1917 r. jako Deutsches Ausland Institut (Niemiecki Instytut Zagraniczny) w Stuttgarcie. W swoich projektach łączą przedstawicieli biznesu, mediów, polityki i instytucji działających na rzecz społeczeństwa obywatelskiego. Na całym świecie ifa ułatwia spotkania osób zaangażowanych w praktyki kulturalne, artystyczne i medialne.

Organizatorzy: Stowarzyszenie Architektów Polskich i Goethe-Institut Warschau

Ciekawostki

Jak rozwijać mięśnie na siłowni? Garść praktycznych porad

Jak wyczyścić żelazko z kamienia?

Dobry psycholog rodzinny w Warszawie - profesjonalna pomoc w PsychoCare

Metody usuwania zmarszczek

Zakład o największy hit lata?

Zatańcz ze mną!

Ogłoszenia usługi

Zabawy i łamigłówki. W jakim wieku dać dziecku krzyżówkę?

Specjalny wysłannik donosi...

Nie wolno lekceważyć wieczoru panieńskiego

Emocje coraz bliżej

Fame MMA 4. Co czeka nas w Częstochowie?

Najszybszy Internet – jaki wybrać?

Illegal Noise – specjalny projekt dla miłośników hip-hopu

Repertuar Warszawskich teatrów w styczniu

Kosz okolicznościowy – udany prezent świąteczny dla firm

Wieczór kawalerski Warszawa

Praca na Jobsora

Jak zorganizować niezapomniany wieczór kawalerski lub panieński?

5 powodów dla których warto skorzystać z firmy przeprowadzkowej w Warszawie

Kurs języka polskiego: grupowy, indywidualny, a może specjalistyczny?

Sprzęt i akcesoria niezbędne do wędkowania

Jaki prezent na Wielkanoc wybrać?

Jak ubierać niemowlę na wiosnę?

Weekend na Malcie

Jak obniżyć składkę OC o ponad 50%?

Odkryj magiczny świat wraz z Elle i Lottie

Boliwia wycieczki do Ameryki Południowej

Podłoga drewniana – idealna do każdego wnętrza

Jak otworzyć drzwi bez kluczyka – metoda na zatrzaśnięte drzwi

Profesjonalne spodnie do ćwiczeń

Zabawa w plenerze – jak przygotować letnie przyjecie

Imprezy muzyczne, których nie można przegapić – sprawdź co będzie się działo we Wrocławiu w najbliższych miesiącach

Jak pożyczyć pieniądze przez internet?

Jak dbać o dobrą jakość lodowiska?

Jak zostać konserwatorem dzieł sztuki?

Niebo nad Polską pełne samolotów

To nie musi kosztować...

Własna bluza z nadrukiem?

Bukmacher to nie tylko piłka nożna

Co wędkarz powinien kupić pod koniec zimy?

Bonusy bukmacherskie na początek 2020 roku

Najpiękniejsze kina świata

Łazienkowska galeria sław

Nie nudź się w domu – posłuchaj najlepszych koncertów

Kod promocyjny

Wakacje w Warszawie. Poznaj atrakcje dla całej rodziny

Najlepsze marki wędkarskie w niskich cenach

Prezent dla niej - jaki wybrać, aby był zaskakujący i oryginalny?

Obstawianie zakładów na żywo

Totolotek – renomowane zakłady bukmacherskie z tradycją

Gdzie wymienić stare wycofane banknoty?

Najbardziej przydatne akcesoria wędkarskie

Tak to miało być...

Przestrzeń eventowa dla organizacji zajęć

Co, oprócz wynajmu samochodu, oferują wypożyczalnie aut w Warszawie?

Wczasy w raju – najpiękniejsze plaże w Tajlandii

W jaki sposób przygotować się do łowienia ryb zimą?

Ceny mieszkań w Warszawie.

Wskazówki dla typujących skoki narciarskie u bukmachera

Joga sposobem na siebie

Co zrobić, żeby szybko zasnąć?

Szukasz telefonu - postaw na Samsung Galaxy!

Kurs języka angielskiego dla seniorów – zalety

Systemy gipsowe – na jaki się zdecydować?

10 pomysłów na wyjazd weekendowy w 2020

Jak skutecznie uczyć się słownictwa w języku angielskim?

Opieka nad bliskimi zmagającymi się z NTM

Powiadom o imprezie

Info na czerwony pasek PSI

Zamów fotoletter

Wolna sobota

Cały świat to Bauhaus

Cały świat to BAUHAUS

Już w najbliższą sobotę 4 kwietnia kolejne wirtualne oprowadzanie po wystawie "Cały świat to Bauhaus", na które zaprasza Grzegorz Piątek - krytyk architektury, publicysta, kurator oraz autor książek m.in. "Sanator. Kariera Stefana Starzyńskiego" oraz "Najlepsze miasto świata". Transmisja na żywo sobotę na FB Goethe-Institut Warschau o godz. 11.00

 

W ciągu swojej burzliwej historii Bauhaus stał się uznanym, a jednocześnie kontrowersyjnym symbolem nowoczesnego projektowania i awangardowego stylu życia. Chociaż Bauhaus istniał tylko w latach 1919-1933 trzykrotnie w trakcie tego okresu zmieniając swoją siedzibę (Weimar, Dessau, Berlin), ucieleśnia jak żadna inna instytucja przedwojenną atmosferę przełomu i modernizmu. W jaki sposób Bauhaus, w którym podczas całego okresu  jego istnienia studiowało łącznie tylko około 1300 osób, osiągnął tak wielką moc oddziaływania i stał się symbolem radykalnej odnowy w dziedzinie relacji społecznych, projektowania i nauczania? Co zadecydowało o szczególnej pozycji Bauhausu?  Dlaczego jego produkty wytwarzane są do dziś? Tytuł wystawy, „Cały świat to Bauhaus” jest cytatem z wypowiedzi studenta, późniejszego wykładowcy Bauhausu Fritza Kuhra i pod wieloma względami wyraża ideę wystawy. Nawiązuje do zatarcia granic między sztuką, rzemiosłem a techniką, które według Waltera Gropiusa miało stanowić cel dziedziny jaką jest projektowanie i wywierać wpływ na praktyki społeczne każdego z nas.

Wystawa „Cały świat to Bauhaus” w ośmiu rozdziałach opisujących lata 1919-1933 naświetla tę tematykę: rozdział „W powietrzu” opowiada o bauhausowskiej fascynacji motywem nieważkości, dematerializacji architektury za pomocą szkła i metalu i prezentuje projekt „krzesła zawieszonego w powietrzu” jako przykład wizjonerstwa w procesie projektowania. W rozdziale „Eksperyment” oglądamy obiekty, które były wynikiem doświadczeń z  materiałami i przestrzenią, badających wymiary, proporcje i granice wytrzymałości materiałów, jak też kwestie prefabrykacji i seryjności produkcji. Rozdział „Sztuka totalna” przedstawia syntezę wszystkich sztuk, ale także sztuki i nauki oraz sztuki i życia codziennego, a rodział „Wspólnota” to najważniejsze obiekty z epoki, dokumentujące życie codzienne i towarzyskie  w Bauhausie. Materiały z rozdziału „Nowy człowiek” dowodzą, że Bauhaus nie był jedynie lewicową utopią i pokazują nowe nowe oblicza człowieka, w tym również  odznaczające się politycznym i światopoglądowym radykalizmem. Rozdział „Sztuka, rzemiosło, technika” prezentuje pracownie i wytwarzane w nich produkty, a  rozdział „Radykalna pedagogika” przybliża strukturę uczelni oraz nowatorski program dydaktyczny Bauhausu. W części „Spotkania” eskplorowane są wątki międzykulturowe – Bauhaus promował spotkania różnych kultur, organizując wykłady, zapraszając gości z całego świata, gromadząc obszerne zbiory w bibliotece, ale także poszukując nowych form wyrazu. Nawiązywano osobiste kontakty z przedstawicielami uczelni artystycznej Whutein w Moskwie, a Mies van der Rohe dążył do internacjonalizacji Bauhausu poprzez współpracę z instytucjami partnerskimi w Stanach Zjednoczonych.

W ciągu stosunkowo krótkiego okresu istnienia Bauhaus próbował odpowiedzieć na pytania wynikające z dynamicznej industrializacji Niemiec. Na  uczelni wykładali najważniejsi artyści modernistyczni, a po emigracji rozpowszechniali jej spuściznę  w innych częściach świata. Wystawa, zawierająca fotografie, prace na papierze, dokumenty, filmy, teksty i przedmioty, pokazuje powstawanie i rozwój uczelni, która później stała się ważnym źródłem dla historyków i przyczyniła się do popularyzacji modernizmu.

Cały świat to Bauhaus 

6.03 -9.04.2020, otwarcie 6.03.2020, godz. 18.00

wystawa czynna: wtorek-sobota 10.00-17.00, niedziela 12.00-18.00

7.03.2020, godz. 12.00, oprowadzanie kuratorskie przez Borisa Friedewalda, po niemiecku z tłumaczeniem symultanicznym

Pawilon Wystawowy SARP, ul. Foksal 2,  Warszawa

Wystawa przygotowana przez  ifa – Institut für Auslandsbeziehungen (Instytut Stosunków Zagranicznych), Stuttgart, Niemcy

Kurator wystawy: Boris Friedewald

Organizacja: 

Goethe-Institut w Warszawie

Stowarzyszenie Architektów Polskich Zarząd Główny

Honorowy patronat Ambasadora Republiki Federalnej Niemiec 

Wystawa została po raz pierwszy pokazana w Niemczech w ZKM (Zentrum für Kunst und Medien) w Karlsruhe w dn. 26.10.2019 – 16.02.2020

ifa – Institut für Auslandsbeziehungen (Instytut Stosunków Zagranicznych) jest najstarszą niemiecką organizacją zajmującą się zagraniczną polityką kulturalną i edukacyjną z siedzibami w Stuttgarcie i Berlinie, założona w 1917 r. jako Deutsches Ausland Institut (Niemiecki Instytut Zagraniczny) w Stuttgarcie. W swoich projektach łączą przedstawicieli biznesu, mediów, polityki i instytucji działających na rzecz społeczeństwa obywatelskiego. Na całym świecie ifa ułatwia spotkania osób zaangażowanych w praktyki kulturalne, artystyczne i medialne.

Organizatorzy: Stowarzyszenie Architektów Polskich i Goethe-Institut Warschau

Adres

Warszawa, ul. Foksal 2

Termin

Od 2020-04-04 , Do 2020-04-09

Zobacz na mapie

Reklama

Ciekawostki