• ul. Jórskiego 22; 03-584 Warszawa
  • Tel. 22/6789666

Powiadom o imprezie

Info na czerwony pasek PSI

Zamów fotoletter

IMPREZY / wystawy i targi

Fantomy

Adres

Warszawa, ul. Kredytowa 1

Termin

Od 2022-09-08
Do 2022-10-30

Organizator

Państwowe Muzeum Etnograficzne

Warszawa, ul. Kredytowa 1

Telefon:
0-22/ 827-76-41

E-mail:
info@ethnomuseum.pl

WWW:
www.ethnomuseum.pl

Zobacz na mapie

 Zapraszamy na wystawę czasową „Fantomy” przygotowaną przez Stowarzyszenie Sputnik Photos.

Wystawę będzie można oglądać w naszym muzeum od 8 września do 30 października.

Autorzy wystawy o projekcie:
Starannie wybierając przedmioty z kolekcji, muzea kreują wizje – przedstawiają wyobrażone, zwodnicze światy. Wiemy, że zasadniczej części ich zasobów nigdy nie poznamy. Magazyny wypełnione są dziełami i obiektami ukrywanymi za fasadą stałych lub czasowych ekspozycji. Jaką politykę muzeum prowadzi wobec tych zasobów, wobec tego, co pokazywane publicznie, a także tego, co ukryte i niedostępne? Decyzje te poprzedza nazywanie, katalogowanie, inwentaryzowanie, segregowanie i nadawanie jednostkowych numerów. Wpisywanie do ksiąg i nadawanie wartości. Konserwacja, przygotowanie i preparowanie wizerunków oraz fragmentów ciał ludzkich i zwierzęcych. Rzeczy opakowywane i owijane z troską, choć może niekiedy ze wstydem, w bawełniane i bezkwasowe papiery, bibuły, włókniny, ale i sukna, chronione są przed kurzem, światłem i wzrokiem zwiedzających – lub wrogów. Fantomy jednak też oszukują. Ułożone w poprzek klasyfikacji muzealnych haseł mieszają porządki, miejsca, instytucje, ekspozycje i czasy. Odrzucając ich pozorną obiektywność, opierają się na wizualnych skojarzeniach, by wydobyć i wskazać niewidoczne ramy kolejnej polityki muzealnej.

Na wystawie „Fantomy” zostanie zaprezentowanych ponad 60 zdjęć wykonanych w różnych muzeach. Fotografie pokazują obiekty z kolekcji muzealnych, a także “obiekty pomocnicze”, jak manekiny, półki, etykiety. Wiele obiektów jest ukrytych, opakowanych w bezkwasową bawełnę, bibułkę – chronione przed kurzem i światłem. Autorka miesza klasyfikacje i muzealne porządki, odrzuca pozorny muzealny obiektywizm, układa własną niepokojącą narrację, wskazuje do czego służyło i może służyc muzeum, zadaje pytanie czy muzeum może być neutralne, czy zawsze jest polityczne.

Zdjęcia powstawały w latach 2014 – 2022, ostatnie pochodzą z Lwowskiej Galerii Sztuki, już po ataku Rosji na Ukrainę.

Agnieszka Rayss – fotografka, współzałożycielka stowarzyszenia Sputnik Photos. Studiowała historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim i Universite Paris IV w Paryżu. Absolwentka studiów doktoranckich na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Dwukrotnie nagradzana w konkursie Pictures of the Year, dwukrotna finalistka Hasselblad Masters Award, zdobyła także wiele krajowych nagród. Opublikowała albumy fotograficzne: „Z zapisków kolekcjonera” (2019), „Tu się zaczyna koniec miast” (2015) o industrialnej, niepokojącej stronie organizmów miejskich, i „American Dream” o transformacji kulturalnej i triumfie popkultury w Europie Środkowo-Wschodniej. Prowadzi zajęcia z fotografii w School of Form na Uniwersytecie SWPS, a także wiele warsztatów fotograficznych: m.in. w Instytucie Kultury Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim, w Centre National Audiovisuel w Luksemburgu, uczyła w kilku szkołach fotograficznych, była kuratorką w sekcji ShowOff Miesiąca Fotografii w Krakowie i jurorką konkursów fotograficznych.

Karolina Puchała-Rojek – historyczka sztuki i fotografii, kierowniczka działu Centrum Fotografii Muzeum Warszawy, gdzie przygotowuje wystawę o fotografii i Warszawie lat 90. Autorka tekstów z historii fotografii polskiej, kuratorka i redaktorka książek fotograficznych. Współzałożycielka i przez sześć lat prezeska Fundacji Archeologia Fotografii, jednej z pierwszych instytucji w Polsce zajmującej się dziedzictwem fotograficznym i opieką nad archiwami pozostawionymi przez wybitnych polskich fotografów. Koordynatorka międzynarodowych projektów poświęconych ochronie archiwów fotograficznych (m. in. „Długie życie fotografii”). Kuratorka wystawy „Fotorelacje. Wojna 1920” roku pokazywanej w Muzeum Narodowym w Warszawie, redaktorka katalogu jej towarzyszącego.

Kuratorka wystawy: Karolina Puchała-Rojek
Scenografia: Maciej Siuda; współpraca: Kacper Bromberg; wykonawca: Aleksander Cechanowicz
Produkcja: Marzenna Michałek-Dąbrowska
Współpraca: Maria Sadowska, Lazy Studio
Wystawa współfinansowana przez Uniwersytet SWPS

Ciekawostki

Biuro rachunkowe – pomoc ważniejsza niż może się to wydawać!

Problemy ze snem?

3 sukienki, które założysz do pracy i nie zaburzysz dress-code’u!

Jak przygotować teczkę rysunkową?

Ubezpieczenia w Warszawie dla posiadaczy samochodów osobowych – o czym warto pamiętać?

Jakie efekty może przynieść nauka poprzez zabawę

Jak sprawdzają się ekspresy marki Krups?

Jakie suplementy przyjmować będąc wegetarianinem?

Buty dla dzieci - jak wybrać właściwą parę?

Popularne festiwale - bilety na imprezy masowe

Tak to miało być...

Odkryj magiczny świat wraz z Elle i Lottie

Opieka nad bliskimi zmagającymi się z NTM

Komplet dresowy - jak nosić i z czym łączyć?

Dobry catering dietetyczny w Warszawie, czyli jaki? Podpowiadamy, jak wybrać dietę pudełkową

Opuchlizna nóg - jak z nią walczyć?

Loty w tunelu aerodynamicznym w Warszawie

Jak zaplanować remont w mieszkania?

Jaki sport warto uprawiać na wiosnę

Kiedy powinno się rozpocząć terapię DDA lub DDD?

Jak ubierać niemowlę na wiosnę?

Oczyszczające zabiegi na twarz – co wybrać?

Umowa o pośrednictwo - do czego zobowiązuje i czy warto ją podpisać?

5 pomysłów na prezent ślubny

Jaki ekran wybrać do kina samochodowego lub plenerowego?

W jaki sposób przygotować się do łowienia ryb zimą?

Co zrobić, żeby szybko zasnąć?

Kompleksowe sprzątanie mieszkania - Warszawa, Kraków, Wrocław

Event firmowy? Tylko z Agencją Argentum Event!

Odżywki białkowe - wsparcie diety nie tylko dla sportowców

Jak zachęcić dziecko do aktywności na zewnątrz nawet w deszczowe dni?

Czym jest burza? Jak powstaje i gdzie jest na żywo na mapie

Discovery Phase For Software Development: How Much Does It Cost?

Dlaczego należy chronić się przed stonkami ziemniaczanymi?

Agencja eventowa w Warszawie? Wiemy, którą firmę wybrać

Ekspresy do kawy - pomysł na dobry poranek

Przełom w biznesie franczyzowym – zabezpieczenie przed ryzykiem ekonomicznym

Torebki Monnari - listonoszki i shopperki na jesień 2021

Liceum dla dorosłych - sposób na uzupełnienie wykształcenia

Zakupy z personal shopperem

Kiedy warto skorzystać z zabiegów medycyny estetycznej?

Naprawa iphone

Kamizelka wraca na salony

Rolety - przewodnik po dostępnych rodzajach

Jak dbać o dobrą jakość lodowiska?

Rozwiń swoje hobby - kurs rysunku w Warszawie

Podolog dla seniora - czy jest konieczny?

To nie musi kosztować...

Dlaczego warto zamieszkać na Ochocie?

Przedszkole Pruszków - wybierz Koziołki

Systemy gipsowe – na jaki się zdecydować?

Sterowanie oświetleniem - urządzamy inteligentny dom

Dlaczego warto uczyć dzieci rysunku?

Jak mieszka się na Mokotowie?

Jak wybrać ekipę do remontu mieszkania w Warszawie?

Zwierzak w prezencie – i co dalej?

Muzyka, której szukasz

Historia zakładów bukmacherskich w Polsce

Jakie buty na jesień? 5 propozycji na ciekawe stylistyki

Na jaki kurs niemieckiego online warto się zapisać?

Copix najlepszy serwis kserokopiarek Konica Minolta

How to Build a Great Web & Mobile Marketplace

Festiwale muzyczne – jak wybrać najlepszy?

Jak bezproblemowo przeprowadzić remont mieszkania w bloku?

Jak uczyć się podczas studiów, by osiągać dobre wyniki?

Najtańsze mieszkania w polskich miastach - ranking nieruchomości

Podłoga drewniana – idealna do każdego wnętrza

Firma sprzątająca biura – czy sprawdzi się jako biznes?

Rola gier w rozwoju dzieci

Lokalne pozycjonowanie stron - dlaczego przedsiębiorcy powinni je stosować?

Komu powierzyć sprzątanie mieszkania Warszawa

Dobry psycholog rodzinny w Warszawie - profesjonalna pomoc w PsychoCare

Jaki prezent na Wielkanoc wybrać?

Niebo nad Polską pełne samolotów

Auto detailing – 3 sposoby na odzyskanie dawnego wyglądu samochodu

Zabawki dla dzieci w każdym wieku

Spodenki rowerowe z wkładką, czyli słuszny wybór dla pasjonatów kolarstwa

Kropelkowe nawadnianie ogrodów – co warto o nim wiedzieć?

Jaką umowę podpisać z wykonawcą usługi?

Domy Krępa - połączenie spokoju przedmieść z wygodą centrum miasta

Żywopłot – praktyczne przemyślenia

Zrezygnuj z tłuszczu, ale nie ze smaku – czym podkręcić smak niskotłuszczowych dań?

Zatańcz ze mną!

Deski gastronomiczne, na które warto zwrócić uwagę

Pomoc drogowa na terenie Warszawy

Specjalny wysłannik donosi...

Szkolenia i kursy pedagogiczne dla opiekunów żłobkowych i przedszkolnych

Pergole tarasowe - idealne rozwiązanie dla twojego domu

Medical App Development

Kolory szat liturgicznych - jakie mają znaczenie?

Jak zaplanować oświetlenie salonu?

Jak najlepiej ubezpieczyć dziecko na rok szkolny 2022/23?

Prywatne przedszkole - wszystko co najlepsze dla twojego dziecka

Kiedy zdecydować się na meble na wymiar?

Jak rozwijać mięśnie na siłowni? Garść praktycznych porad

Bez wychodzenia z domu – gdzie w stolicy najlepiej zamówić burgera

5 pomysłów na zabawę z psem

Przekąski na urodzinowe przyjęcie

Sale zabaw dla dzieci. Zabawa na sto dwa!

Euforia czy tragedia? Jakie oczekiwania przed Euro 2020?

Czym się charakteryzują lampy UV do wody?

Buty dziecięce marki bobux - zdrowie, wygoda i najwyższa jakość wykonania

Najlepsze imprezy techno w tym roku - na co zarezerwować bilety już dziś?

Jak sobie radzić z chronicznym zmęczeniem?

Nie nudź się w domu – posłuchaj najlepszych koncertów

Jeśli nie garaż murowany, to może blaszany?

Mieszkanie z rynku wtórnego czy pierwotnego?

Powiadom o imprezie

Info na czerwony pasek PSI

Zamów fotoletter

Wolna sobota

Fantomy

 Zapraszamy na wystawę czasową „Fantomy” przygotowaną przez Stowarzyszenie Sputnik Photos.

Wystawę będzie można oglądać w naszym muzeum od 8 września do 30 października.

Autorzy wystawy o projekcie:
Starannie wybierając przedmioty z kolekcji, muzea kreują wizje – przedstawiają wyobrażone, zwodnicze światy. Wiemy, że zasadniczej części ich zasobów nigdy nie poznamy. Magazyny wypełnione są dziełami i obiektami ukrywanymi za fasadą stałych lub czasowych ekspozycji. Jaką politykę muzeum prowadzi wobec tych zasobów, wobec tego, co pokazywane publicznie, a także tego, co ukryte i niedostępne? Decyzje te poprzedza nazywanie, katalogowanie, inwentaryzowanie, segregowanie i nadawanie jednostkowych numerów. Wpisywanie do ksiąg i nadawanie wartości. Konserwacja, przygotowanie i preparowanie wizerunków oraz fragmentów ciał ludzkich i zwierzęcych. Rzeczy opakowywane i owijane z troską, choć może niekiedy ze wstydem, w bawełniane i bezkwasowe papiery, bibuły, włókniny, ale i sukna, chronione są przed kurzem, światłem i wzrokiem zwiedzających – lub wrogów. Fantomy jednak też oszukują. Ułożone w poprzek klasyfikacji muzealnych haseł mieszają porządki, miejsca, instytucje, ekspozycje i czasy. Odrzucając ich pozorną obiektywność, opierają się na wizualnych skojarzeniach, by wydobyć i wskazać niewidoczne ramy kolejnej polityki muzealnej.

Na wystawie „Fantomy” zostanie zaprezentowanych ponad 60 zdjęć wykonanych w różnych muzeach. Fotografie pokazują obiekty z kolekcji muzealnych, a także “obiekty pomocnicze”, jak manekiny, półki, etykiety. Wiele obiektów jest ukrytych, opakowanych w bezkwasową bawełnę, bibułkę – chronione przed kurzem i światłem. Autorka miesza klasyfikacje i muzealne porządki, odrzuca pozorny muzealny obiektywizm, układa własną niepokojącą narrację, wskazuje do czego służyło i może służyc muzeum, zadaje pytanie czy muzeum może być neutralne, czy zawsze jest polityczne.

Zdjęcia powstawały w latach 2014 – 2022, ostatnie pochodzą z Lwowskiej Galerii Sztuki, już po ataku Rosji na Ukrainę.

Agnieszka Rayss – fotografka, współzałożycielka stowarzyszenia Sputnik Photos. Studiowała historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim i Universite Paris IV w Paryżu. Absolwentka studiów doktoranckich na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Dwukrotnie nagradzana w konkursie Pictures of the Year, dwukrotna finalistka Hasselblad Masters Award, zdobyła także wiele krajowych nagród. Opublikowała albumy fotograficzne: „Z zapisków kolekcjonera” (2019), „Tu się zaczyna koniec miast” (2015) o industrialnej, niepokojącej stronie organizmów miejskich, i „American Dream” o transformacji kulturalnej i triumfie popkultury w Europie Środkowo-Wschodniej. Prowadzi zajęcia z fotografii w School of Form na Uniwersytecie SWPS, a także wiele warsztatów fotograficznych: m.in. w Instytucie Kultury Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim, w Centre National Audiovisuel w Luksemburgu, uczyła w kilku szkołach fotograficznych, była kuratorką w sekcji ShowOff Miesiąca Fotografii w Krakowie i jurorką konkursów fotograficznych.

Karolina Puchała-Rojek – historyczka sztuki i fotografii, kierowniczka działu Centrum Fotografii Muzeum Warszawy, gdzie przygotowuje wystawę o fotografii i Warszawie lat 90. Autorka tekstów z historii fotografii polskiej, kuratorka i redaktorka książek fotograficznych. Współzałożycielka i przez sześć lat prezeska Fundacji Archeologia Fotografii, jednej z pierwszych instytucji w Polsce zajmującej się dziedzictwem fotograficznym i opieką nad archiwami pozostawionymi przez wybitnych polskich fotografów. Koordynatorka międzynarodowych projektów poświęconych ochronie archiwów fotograficznych (m. in. „Długie życie fotografii”). Kuratorka wystawy „Fotorelacje. Wojna 1920” roku pokazywanej w Muzeum Narodowym w Warszawie, redaktorka katalogu jej towarzyszącego.

Kuratorka wystawy: Karolina Puchała-Rojek
Scenografia: Maciej Siuda; współpraca: Kacper Bromberg; wykonawca: Aleksander Cechanowicz
Produkcja: Marzenna Michałek-Dąbrowska
Współpraca: Maria Sadowska, Lazy Studio
Wystawa współfinansowana przez Uniwersytet SWPS

Adres

Warszawa, ul. Kredytowa 1

Termin

Od 2022-09-08 , Do 2022-10-30

Organizator

Państwowe Muzeum Etnograficzne

Warszawa, ul. Kredytowa 1

Telefon:
0-22/ 827-76-41

E-mail:
info@ethnomuseum.pl

WWW:
www.ethnomuseum.pl

Zobacz na mapie

Reklama

Ciekawostki