• ul. Jórskiego 22; 03-584 Warszawa
  • Tel. 22/6789666
IMPREZY / wystawy i targi

Przeczarowując świat

Adres

Warszawa pl. Małachowskiego 3

Termin

Od 2023-04-29
Do 2023-07-23

Organizator

Zachęta

Warszawa pl. Małachowskiego 3

Telefon:
022/827-58-54

E-mail:
informacja@zacheta.art.pl

WWW:
www.zacheta.art.pl

Zobacz na mapie

Małgorzata Mirga-Tas. Przeczarowując świat

29 kwietnia – 23 lipca 2023

Na otwarcie wystawy pełen czarów koncert.

kuratorzy: Wojciech Szymański, Joanna Warsza

producenci wystawy w Zachęcie: Dominika Kaszewska, Michał Kubiak

realizacja wystawy w Pawilonie Polskim w Wenecji: Ewa Mielczarek, Joanna Waśko (biuro Pawilonu Polskiego na Biennale w Wenecji)

współpraca przy produkcji prac: Halina Bednarz, Małgorzata Brońska, Stanisława Mirga

montaż: Ferwor

Po raz pierwszy w ponad 120-letniej historii weneckiego Biennale pawilon narodowy reprezentowany był przez romską artystkę. Wystawa Przeczarowując świat Małgorzaty Mirgi-Tas — pokazywana w zeszłym roku na Biennale w Wenecji, potem w Ferarze, a teraz w Warszawie — to manifest artystki na temat romskiej tożsamości i sztuki, który czerpie inspiracje z renesansowych, astrologicznych fresków z Palazzo Schifanoia w Ferrarze. Przed nami „pałac obrazów”, instalacja składająca się z dwunastu wielkoformatowych tkanin, odpowiadająca dwunastu miesiącom kalendarza. Wystawa jest próbą poszerzenia historii sztuki o przedstawienia kultury Romów, największej europejskiej mniejszości.

Freski w Palazzo Schifanoia według historyka sztuki Aby’ego Warburga są przykładem „życia po życiu” obrazów (Nachleben) — nagłego pojawiania się pewnych obrazów w określonym miejscu i czasie po długim czasie ich nieobecności. Symbolika wnętrza pałacu, na którą składają się znaki zodiaku, dekany, alegorie miesięcy, a także koncepcja cykliczności i wędrówki obrazów przez czas i przestrzeń — Indie, Persję, Azję Mniejszą, starożytną Grecję, Egipt i Europę — stała się wizualnym i ideowym punktem odniesienia dla Małgorzaty Mirgi-Tas. Artystka wpisuje w nią polsko-romskie wernakularne doświadczenie historyczne.

Górny pas przedstawia dzieje wędrówek Romów po Europie, w nawiązaniu do grafik lotaryńskiego rytownika Jacques’a Callota. Powstałe w XVII wieku ryciny pełne są antyromskich stereotypów. Artystka odczaruje tę krzywdzącą narrację i w oparciu o historyczne dzieła tworzy własne wielkoformatowe kolaże pokazujące bogaty świat romskiej przeszłości i mitologii.

Środkowy pas to archiwum romskiej historii budowane z kobiecej perspektywy. W ostatnich latach Mirga-Tas stworzyła wiele dzieł poświęconych ważnym w jej życiu kobietom, które złożyły się na cykl Herstorie. Portrety przedstawicielek romskiej społeczności uzupełnią symbole zapożyczone z kart tarota i znaki zodiaku z Palazzo Schifanoia. Połączenie wizerunków rzeczywistych kobiet z magią i astrologią zamieni je w symboliczne strażniczki losu, boginie i prorokinie.

Dolny pas kompozycji składa się z dwunastu obrazów ukazujących współczesne życie codzienne w rodzinnej wsi artystki, Czarnej Górze, i na terenach, z którymi jest najsilniej związana — położonymi na południu Małopolski Podhalem i wielokulturowym Spiszem. Widać na nich głównie kobiety, ich związki, sojusze i wspólnie wykonywane zajęcia.

Wystawa Przeczarowując świat, oparta na idei transnarodowości, cykliczności i zmiany zawłaszczanych znaczeń, proponuje nową narrację o nieustannej kulturowej wędrówce obrazów i wzajemnych wpływów pomiędzy kulturą romską, polską i europejską. Małgorzata Mirga-Tas sięga do przedstawień z Palazzo Schifanoia, ale dokonuje przemiany kluczowych dla europejskiej historii sztuki motywów poprzez wpisanie w nie przedstawień kultury polsko-romskiej i odwrócenie stereotypowej narracji.

Tytułowe „przeczarowanie”, inspirowane książką Silvii Federici Re-enchanting the World: Feminism and the Politics of the Commons (2018), to bezprzemocowy proces, który ma odmienić niepomyślne losy świata, zdjąć z niego zły czar i pomóc w odzyskaniu poczucia wspólnoty oraz odbudowaniu relacji z innymi.

Małgorzata Mirga-Tas, polsko-romska artystka i aktywistka. W swoich pracach podejmuje problematykę antyromskich stereotypów, budując afirmatywną ikonografię społeczności romskich. Ukończyła studia na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (2004). Jej prace były prezentowane na wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych, m.in.: na 14. Gwangju Biennale (2023), w Göteborgs Konsthall (2023), na 59. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji (2022), na documenta 15 w Kassel (2022), w Międzynarodowym Centrum Kultury w Krakowie (2022), na Guangzhou Triennale w Chinach (2022), 11. Berlin Biennale (2020), Biennale Art Encounters w Timișoarze (2019, 2021), 3. Autostrada Biennale w Prizrenie (2021), w Morawskiej Galerii w Brnie (2017), Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku (2020), Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (2020), Rautenstrauch-Joest-Museum w Kolonii (2021). Mieszka i pracuje w Czarnej Górze na Spiszu.

Wojciech Szymański, historyk i krytyk sztuki, niezależny kurator, współkurator Pawilonu Polskiego na 59. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji. Adiunkt w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, autor kilkudziesięciu artykułów naukowych, redaktor i autor książek i katalogów wystaw, kierownik i wykonawca w licznych polskich i międzynarodowych projektach badawczych, od 2019 roku redaktor naczelny rocznika „Ikonotheka”. Jest kuratorem kilkudziesięciu wystaw w Polsce i zagranicą; od wielu lat specjalizuje się we współczesnej sztuce romskiej i jej obiegu w globalnym świecie sztuki. Wraz z Małgorzatą Mirgą-Tas zrealizował wystawy: Kali Berga (Kraków 2,016; Berlin, 2017), Prawo spojrzenia (Kraków, 2018), 29. Ćwiczenia ceroplastyczne (Orońsko, 2020), Wyjście z Egiptu (Białystok, 2021). Jest członkiem Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA. Mieszka w Krakowie.

Joanna Warsza, dyrektorka programowa studiów kuratorskich CuratorLab na Uniwersytecie Konstfack w Sztokholmie oraz kuratorka niezależna. Współkuratorka Pawilonu Polskiego na 59. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji. Wraz z Övül Ö. Durmusoglu, Die Balkone w Berlinie, 3. i 4. Autostrada Biennale w Kosowie i festiwalu Survival Kit w Rydze. Wcześniej dyrektorka artystyczna Public Art Munich 2018, kuratorka pawilonu Gruzji na 55. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji, Biennale w Göteborgu, Programu Publicznego na Manifesta 10 w Petersburgu, oraz współkuratorka, na zaproszenie Artura Żmijewskiego, 7. Berlin Biennale. Redaktorka wielu publikacji m.in. Red Love. A Reader on Alexandra Kollontai (wraz z Marią Lind and Michele Masucci; 2020), oraz I Warren Niesłuchowski też tam był. Gość-Inny (wraz z Siną Najafi; wyd. przez Cabinet Books i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, 2020). Pochodzi z Warszawy, mieszka w Berlinie.

Ciekawostki

Medical App Development

Jak przygotować teczkę rysunkową?

Biuro rachunkowe czy księgowość przez internet?

Jak mieszka się na Mokotowie?

Auto detailing – 3 sposoby na odzyskanie dawnego wyglądu samochodu

Buty dla dzieci - jak wybrać właściwą parę?

Specjalny wysłannik donosi...

Zatańcz ze mną!

5 pomysłów na zabawę z psem

Joga w terenie. Jak przygotować się do praktyki w terenie?

Rozwiń swoje hobby - kurs rysunku w Warszawie

Torebki Monnari - listonoszki i shopperki na jesień 2021

Atrakcje w Jantarze

Jakie buty na jesień? 5 propozycji na ciekawe stylistyki

Discovery Phase For Software Development: How Much Does It Cost?

Popularne festiwale - bilety na imprezy masowe

Kiedy warto skorzystać z zabiegów medycyny estetycznej?

Ta która przeżyła...

Twoje dziecko ma ataki histerii? Sprawdź jak mu pomóc radzić sobie z emocjami

Liceum dla dorosłych - sposób na uzupełnienie wykształcenia

Kolory szat liturgicznych - jakie mają znaczenie?

Domy Krępa - połączenie spokoju przedmieść z wygodą centrum miasta

Agencja eventowa w Warszawie? Wiemy, którą firmę wybrać

Atrakcje dla dzieci w Holiday Golden Resort

W jaki sposób przygotować się do łowienia ryb zimą?

Impreza Halloween w Warszawie już w tę sobotę

Odżywki białkowe - wsparcie diety nie tylko dla sportowców

Sale zabaw dla dzieci. Zabawa na sto dwa!

Przełom w biznesie franczyzowym – zabezpieczenie przed ryzykiem ekonomicznym

Wesele i Kawalerski w Górach

Event firmowy? Tylko z Agencją Argentum Event!

Jaki sport warto uprawiać na wiosnę

Rola gier w rozwoju dzieci

Co sprawia największe trudności w nauce języka angielskiego i jak można to zmienić?

Buty do tańca towarzyskiego

Czym się charakteryzują lampy UV do wody?

Muzyka, której szukasz

Jak najlepiej ubezpieczyć dziecko na rok szkolny 2022/23?

Jaki ekran wybrać do kina samochodowego lub plenerowego?

Systemy gipsowe – na jaki się zdecydować?

Nowa generacja klejów do zabawy - kleje pva

Dlaczego Twoja strona nie pozycjonuje się w Google?

Nie masz pomysłu co podarować siostrze pod choinkę ? Sprawdź te propozycje

Dlaczego należy chronić się przed stonkami ziemniaczanymi?

To nie musi kosztować...

Jak sobie radzić z chronicznym zmęczeniem?

Festiwale muzyczne – jak wybrać najlepszy?

Przełam rutynę i zorganizuj wyjątkową randkę. Jak? Podpowiadamy!

Komu powierzyć sprzątanie mieszkania Warszawa

Lokalne pozycjonowanie stron - dlaczego przedsiębiorcy powinni je stosować?

Bez wychodzenia z domu – gdzie w stolicy najlepiej zamówić burgera

Ekspresy do kawy - pomysł na dobry poranek

Zakupy z personal shopperem

Sterowanie oświetleniem - urządzamy inteligentny dom

Który sklep jest najtańszy: Lidl czy Biedronka?

Co ile ćwiczyć brzuch?

Kompleksowe sprzątanie mieszkania - Warszawa, Kraków, Wrocław

Dlaczego warto uczyć dzieci rysunku?

Bezpieczne Sylwestrowe Szaleństwo

Wykorzystanie uprawnień budowlanych w małych i dużych przedsiębiorstwach

Historia zakładów bukmacherskich w Polsce

Najlepsze centra ogrodnicze w Krakowie

Problemy ze snem?

Strategie zarządzania kapitałem w zakładach bukmacherskich

Jak bezproblemowo przeprowadzić remont mieszkania w bloku?

Pokaz mody przerwany przez zabójstwo

Jak zachęcić dziecko do aktywności na zewnątrz nawet w deszczowe dni?

Wynajem samochodu na tydzień w Warszawie

Jaki prezent na Wielkanoc wybrać?

Podróż Polska-Szwajcaria Busem

Kropelkowe nawadnianie ogrodów – co warto o nim wiedzieć?

Jak pozyskać nowych klientów w branży fitness?

Tak to miało być...

Dobry psycholog rodzinny w Warszawie - profesjonalna pomoc w PsychoCare

Paranoja

Copix najlepszy serwis kserokopiarek Konica Minolta

Jak zorganizować udany event na gokartach i jakie są koszty?

Idealne kosze prezentowe na Święta

Ubezpieczenia w Warszawie dla posiadaczy samochodów osobowych – o czym warto pamiętać?

Jakie zaproszenia ślubne warto wybrać?

Podstawy pozycjonowania stron WWW

Ręczne pranie kanapy czy profesjonalne czyszczenie – co wybrać?

Klamki do drzwi - na jakie aspekty zwrócić uwagę podczas ich wyboru?

Buty dziecięce marki bobux - zdrowie, wygoda i najwyższa jakość wykonania

Jak zaplanować oświetlenie salonu?

Loty w tunelu aerodynamicznym w Warszawie

Jak działa SMS API

Co zrobić, żeby szybko zasnąć?

Nie nudź się w domu – posłuchaj najlepszych koncertów

How to Build a Great Web & Mobile Marketplace

Kurs fotografii online z certyfikatem – czy warto czy może jednak stacjonarnie?

Gdzie zjeść najlepszą pizzę w Łodzi?

Przedszkole Pruszków - wybierz Koziołki

Kursy maturalne w Warszawie

Pomoc drogowa na terenie Warszawy

Agencja ochrony Warszawa: zadbaj o bezpieczeństwo na każdym poziomie

Jak uczyć się podczas studiów, by osiągać dobre wyniki?

Na jaki kurs niemieckiego online warto się zapisać?

Luksusowe aranżacje: jak stylowo połączyć nowoczesne klamki drzwiowe z ekskluzywnym wystrojem wnętrza?

Imprezy integracyjne i pikniki firmowe

Berberyna - czy pomaga na trawienie?

Druk 3D z nylonem

Komplet dresowy - jak nosić i z czym łączyć?

Dlaczego Firmy Przeprowadzkowe są Potrzebne?

5 kolekcji dywanów do salonu

Dlaczego warto skorzystać z Bookero

Umowa o pośrednictwo - do czego zobowiązuje i czy warto ją podpisać?

Kiedy powinno się rozpocząć terapię DDA lub DDD?

Niezawodna ochrona przed wodą

Jeśli nie garaż murowany, to może blaszany?

Przekąski na urodzinowe przyjęcie

Firma sprzątająca biura – czy sprawdzi się jako biznes?

Podolog dla seniora - czy jest konieczny?

Opuchlizna nóg - jak z nią walczyć?

Zmiany w Przepisach Podatkowych na Rok 2024: Co Musisz Wiedzieć

Euforia czy tragedia? Jakie oczekiwania przed Euro 2020?

Podłoga drewniana – idealna do każdego wnętrza

Rolety - przewodnik po dostępnych rodzajach

Dlaczego warto zamieszkać na Ochocie?

Sprzątanie biur w Warszawie - adres, który trzeba znać

Jak zaplanować remont w mieszkania?

Luksusowe wille w Konstancinie

Jakie są korzyści treningu karate dla dzieci?

Jakie suplementy przyjmować będąc wegetarianinem?

HPV a brodawki - co warto wiedzieć?

Żywopłot – praktyczne przemyślenia

Jak sprawdzają się ekspresy marki Krups?

Czym jest burza? Jak powstaje i gdzie jest na żywo na mapie

Odkryj magiczny świat wraz z Elle i Lottie

Deski gastronomiczne, na które warto zwrócić uwagę

Alkoholowe inspiracje dla przyszłych par młodych

Jak sprawdzić, czy korzystamy z usług legalnego bukmachera?

Z terenówką w nieznane - od plaży po przełęcz

Opieka nad bliskimi zmagającymi się z NTM

Czy warto zlecić remont firmie?

Zamki i pałace na Morawach

Szkolenia i kursy pedagogiczne dla opiekunów żłobkowych i przedszkolnych

Zalety kursów online przygotowujących do matury z matematyki

Oczyszczające zabiegi na twarz – co wybrać?

Petsitters - domy tymczasowe dla zwierząt domowych

Dobry catering dietetyczny w Warszawie, czyli jaki? Podpowiadamy, jak wybrać dietę pudełkową

Zalety i wady pisuarów bezwodnych

Kamizelka wraca na salony

Godność i szacunek w trudnych chwilach

5 pomysłów na prezent ślubny

Czy warto zatrudnić firmę do sprzątania?

Zrezygnuj z tłuszczu, ale nie ze smaku – czym podkręcić smak niskotłuszczowych dań?

Zamawianie online

Gdzie sprawdzają się ogrodzenia grzebieniowe i dlaczego je wybrać?

Usługi Tworzenia Stron Internetowych

Automatyzacja procesów rozliczania czasu pracy dzięki biometrii

Jak ubierać niemowlę na wiosnę?

Biuro rachunkowe – pomoc ważniejsza niż może się to wydawać!

Naprawa iphone

3 sukienki, które założysz do pracy i nie zaburzysz dress-code’u!

Kontenery na wynajem – idealne rozwiązanie do wywozu gruzu i odpadów

Jak wybrać ekipę do remontu mieszkania w Warszawie?

Skup książek Warszawa

Jaką umowę podpisać z wykonawcą usługi?

Zwierzak w prezencie – i co dalej?

Prywatne przedszkole - wszystko co najlepsze dla twojego dziecka

Kiedy zdecydować się na meble na wymiar?

Mieszkanie z rynku wtórnego czy pierwotnego?

Spodenki rowerowe z wkładką, czyli słuszny wybór dla pasjonatów kolarstwa

Okulista Warszawa Wesoła - kompleksowa pomoc dla zdrowia oczu

Wdrażanie HACCP Warszawa

Książki szkolne dla najmłodszych

Idealne miejsce na rodzinny wypoczynek w Jeleniej Górze

Najtańsze mieszkania w polskich miastach - ranking nieruchomości

Niebo nad Polską pełne samolotów

Modny dodatek nie tylko na Halloween

Jak działa SMS API? Automatyzacja i skuteczność w komunikacji

Czy dzieci w wieku przedszkolnym potrzebują odzieży chroniącej przed deszczem?

Jak rozwijać mięśnie na siłowni? Garść praktycznych porad

Zabawki dla dzieci w każdym wieku

Pergole tarasowe - idealne rozwiązanie dla twojego domu

Jakie efekty może przynieść nauka poprzez zabawę

Komfort i elegancja w centrum Krakowa

Najlepsze imprezy techno w tym roku - na co zarezerwować bilety już dziś?

Powiadom o imprezie

Info na czerwony pasek PSI

Zamów fotoletter

Wolna sobota

Przeczarowując świat

Małgorzata Mirga-Tas. Przeczarowując świat

29 kwietnia – 23 lipca 2023

Na otwarcie wystawy pełen czarów koncert.

kuratorzy: Wojciech Szymański, Joanna Warsza

producenci wystawy w Zachęcie: Dominika Kaszewska, Michał Kubiak

realizacja wystawy w Pawilonie Polskim w Wenecji: Ewa Mielczarek, Joanna Waśko (biuro Pawilonu Polskiego na Biennale w Wenecji)

współpraca przy produkcji prac: Halina Bednarz, Małgorzata Brońska, Stanisława Mirga

montaż: Ferwor

Po raz pierwszy w ponad 120-letniej historii weneckiego Biennale pawilon narodowy reprezentowany był przez romską artystkę. Wystawa Przeczarowując świat Małgorzaty Mirgi-Tas — pokazywana w zeszłym roku na Biennale w Wenecji, potem w Ferarze, a teraz w Warszawie — to manifest artystki na temat romskiej tożsamości i sztuki, który czerpie inspiracje z renesansowych, astrologicznych fresków z Palazzo Schifanoia w Ferrarze. Przed nami „pałac obrazów”, instalacja składająca się z dwunastu wielkoformatowych tkanin, odpowiadająca dwunastu miesiącom kalendarza. Wystawa jest próbą poszerzenia historii sztuki o przedstawienia kultury Romów, największej europejskiej mniejszości.

Freski w Palazzo Schifanoia według historyka sztuki Aby’ego Warburga są przykładem „życia po życiu” obrazów (Nachleben) — nagłego pojawiania się pewnych obrazów w określonym miejscu i czasie po długim czasie ich nieobecności. Symbolika wnętrza pałacu, na którą składają się znaki zodiaku, dekany, alegorie miesięcy, a także koncepcja cykliczności i wędrówki obrazów przez czas i przestrzeń — Indie, Persję, Azję Mniejszą, starożytną Grecję, Egipt i Europę — stała się wizualnym i ideowym punktem odniesienia dla Małgorzaty Mirgi-Tas. Artystka wpisuje w nią polsko-romskie wernakularne doświadczenie historyczne.

Górny pas przedstawia dzieje wędrówek Romów po Europie, w nawiązaniu do grafik lotaryńskiego rytownika Jacques’a Callota. Powstałe w XVII wieku ryciny pełne są antyromskich stereotypów. Artystka odczaruje tę krzywdzącą narrację i w oparciu o historyczne dzieła tworzy własne wielkoformatowe kolaże pokazujące bogaty świat romskiej przeszłości i mitologii.

Środkowy pas to archiwum romskiej historii budowane z kobiecej perspektywy. W ostatnich latach Mirga-Tas stworzyła wiele dzieł poświęconych ważnym w jej życiu kobietom, które złożyły się na cykl Herstorie. Portrety przedstawicielek romskiej społeczności uzupełnią symbole zapożyczone z kart tarota i znaki zodiaku z Palazzo Schifanoia. Połączenie wizerunków rzeczywistych kobiet z magią i astrologią zamieni je w symboliczne strażniczki losu, boginie i prorokinie.

Dolny pas kompozycji składa się z dwunastu obrazów ukazujących współczesne życie codzienne w rodzinnej wsi artystki, Czarnej Górze, i na terenach, z którymi jest najsilniej związana — położonymi na południu Małopolski Podhalem i wielokulturowym Spiszem. Widać na nich głównie kobiety, ich związki, sojusze i wspólnie wykonywane zajęcia.

Wystawa Przeczarowując świat, oparta na idei transnarodowości, cykliczności i zmiany zawłaszczanych znaczeń, proponuje nową narrację o nieustannej kulturowej wędrówce obrazów i wzajemnych wpływów pomiędzy kulturą romską, polską i europejską. Małgorzata Mirga-Tas sięga do przedstawień z Palazzo Schifanoia, ale dokonuje przemiany kluczowych dla europejskiej historii sztuki motywów poprzez wpisanie w nie przedstawień kultury polsko-romskiej i odwrócenie stereotypowej narracji.

Tytułowe „przeczarowanie”, inspirowane książką Silvii Federici Re-enchanting the World: Feminism and the Politics of the Commons (2018), to bezprzemocowy proces, który ma odmienić niepomyślne losy świata, zdjąć z niego zły czar i pomóc w odzyskaniu poczucia wspólnoty oraz odbudowaniu relacji z innymi.

Małgorzata Mirga-Tas, polsko-romska artystka i aktywistka. W swoich pracach podejmuje problematykę antyromskich stereotypów, budując afirmatywną ikonografię społeczności romskich. Ukończyła studia na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (2004). Jej prace były prezentowane na wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych, m.in.: na 14. Gwangju Biennale (2023), w Göteborgs Konsthall (2023), na 59. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji (2022), na documenta 15 w Kassel (2022), w Międzynarodowym Centrum Kultury w Krakowie (2022), na Guangzhou Triennale w Chinach (2022), 11. Berlin Biennale (2020), Biennale Art Encounters w Timișoarze (2019, 2021), 3. Autostrada Biennale w Prizrenie (2021), w Morawskiej Galerii w Brnie (2017), Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku (2020), Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (2020), Rautenstrauch-Joest-Museum w Kolonii (2021). Mieszka i pracuje w Czarnej Górze na Spiszu.

Wojciech Szymański, historyk i krytyk sztuki, niezależny kurator, współkurator Pawilonu Polskiego na 59. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji. Adiunkt w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, autor kilkudziesięciu artykułów naukowych, redaktor i autor książek i katalogów wystaw, kierownik i wykonawca w licznych polskich i międzynarodowych projektach badawczych, od 2019 roku redaktor naczelny rocznika „Ikonotheka”. Jest kuratorem kilkudziesięciu wystaw w Polsce i zagranicą; od wielu lat specjalizuje się we współczesnej sztuce romskiej i jej obiegu w globalnym świecie sztuki. Wraz z Małgorzatą Mirgą-Tas zrealizował wystawy: Kali Berga (Kraków 2,016; Berlin, 2017), Prawo spojrzenia (Kraków, 2018), 29. Ćwiczenia ceroplastyczne (Orońsko, 2020), Wyjście z Egiptu (Białystok, 2021). Jest członkiem Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA. Mieszka w Krakowie.

Joanna Warsza, dyrektorka programowa studiów kuratorskich CuratorLab na Uniwersytecie Konstfack w Sztokholmie oraz kuratorka niezależna. Współkuratorka Pawilonu Polskiego na 59. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji. Wraz z Övül Ö. Durmusoglu, Die Balkone w Berlinie, 3. i 4. Autostrada Biennale w Kosowie i festiwalu Survival Kit w Rydze. Wcześniej dyrektorka artystyczna Public Art Munich 2018, kuratorka pawilonu Gruzji na 55. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji, Biennale w Göteborgu, Programu Publicznego na Manifesta 10 w Petersburgu, oraz współkuratorka, na zaproszenie Artura Żmijewskiego, 7. Berlin Biennale. Redaktorka wielu publikacji m.in. Red Love. A Reader on Alexandra Kollontai (wraz z Marią Lind and Michele Masucci; 2020), oraz I Warren Niesłuchowski też tam był. Gość-Inny (wraz z Siną Najafi; wyd. przez Cabinet Books i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, 2020). Pochodzi z Warszawy, mieszka w Berlinie.

Adres

Warszawa pl. Małachowskiego 3

Termin

Od 2023-04-29 , Do 2023-07-23

Organizator

Zachęta

Warszawa pl. Małachowskiego 3

Telefon:
022/827-58-54

E-mail:
informacja@zacheta.art.pl

WWW:
www.zacheta.art.pl

Zobacz na mapie

Reklama

Ciekawostki