• ul. Jórskiego 22; 03-584 Warszawa
  • Tel. 22/6789666

 

Powiadom o imprezie

Info na czerwony pasek PSI

Zamów fotoletter

IMPREZY / wystawy i targi

Siostry Sisters

Adres

Warszawa, ul. Foksal 11/4

Termin

Od 2021-09-23
Do 2022-01-22

Zobacz na mapie

Siostry / Sisters: Alicja i Bożena Wahl

Fundacja Arton
23.09.-27.11.2021

wernisaż: 23.09.2021, 15.00-19.00
Foksal 11/4, 00-372 Warszawa
www.fundacjaarton.pl
www.forgottenheritage.eu
 
lokal_30
26.11.2021-22.01.2022

Wilcza 29A/12, Warszawa 00-544
www.lokal30.pl
 
Biogram Alicji i Bożeny Wahl w Słowniku malarzy polskich to jedyny przypadek, gdy wspólna nota dotyczyła dwóch osób. Urodzone 12 października 1932 r. siostry bliźniaczki tworzyły niezwykle intensywnie przez blisko sześć dekad. Malując, wykonując rysunki, grafiki i scenografię telewizyjną stworzyły tysiące prac.

Razem zdały egzaminy do warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (1952) i jednocześnie ją ukończyły (1958), choć w ich rodzinie nie było tradycji artystycznych. Pomysł sióstr, aby zdawać do Akademii Sztuk Pięknych spotkał się ze sprzeciwem ich matki, tyle tylko, że nie miała ona już faktycznie żadnego wpływu na życie córek – jedną z wielu rodzinnych historii stała się ta, o wyprowadzce dziewcząt z domu w dniu, a właściwie w nocy, kiedy przypadały ich osiemnaste urodziny. Chwilę po północy dziewczęta opuściły rodzinne mieszkanie przy ul. Noakowskiego i zamieszkały w Konstancinie, u późniejszego męża Alicji, pisarza Romana Bratnego. W mieszkaniu Bratnego, przez które przewijali się interesujący goście: artyści, literaci, intelektualiści, filmowcy, pojawiła się koncepcja podjęcia studiów w ASP.
Z wczesnego okresu ich twórczości zachowały się nie tylko obrazy i rysunki, ale też trochę ceramiki: talerze i wazony o uproszczonych kubistycznych kształtach (w zbiorach prywatnych i zbiorach Muzeum ASP w Warszawie), a także formy rzeźbiarskie. Na dokumentacji filmowej z pierwszej wspólnej wystawy sióstr w galerii Krzywe Koło w 1961 r. widać rzeźby w kształcie kobiecych postaci o dużych piersiach i pełnych biodrach.

Na tym samym filmie widać duży talerz składający się z dwóch ruchomych części. Na każdej z nich namalowany został androgyniczny kształt – siostry, prezentując tę pracę, wykonały gest, który pozornie jest błahy: Alicja i Bożena łączyły i rozdzielały trzymane przez siebie elementy naczynia. Z perspektywy czasu działanie jest jak symbol złożonej siostrzanej relacji: ciągłej potrzeby przebywania ze sobą i konfliktów, które to wywoływało. Relacji, której namiętnym, wibrującym od emocji odbiciem, jest twórczość ich obu. Można z pewnością stwierdzić, że Alicja rysowała i malowała przede wszystkim siebie i swoją siostrę Bożenę, natomiast Bożena – siebie i swoją siostrę Alicję.

Artystki nie tylko nie dystansowały się od swojej kobiecości, która zresztą w ich twórczości jest niejednoznaczna, mająca wiele odsłon i form i jako taka właśnie ona była najbardziej interesującym obszarem ich peregrynacji Większość ich prac dotyczy tego samego: bycia kobietą (młodą, starszą, wreszcie: starą, twórczą, zmęczoną, wściekłą, radosną, z jej nieustanną potrzebą brania i dawania miłości, zakochaną i na dnie rozpaczy oraz w wielu innych odsłonach), jak również bycia bliźniaczą siostrą.

Bożena i Alicja Wahl to niewątpliwie jedne z najbardziej utalentowanych i oryginalnych rysowniczek w polskiej sztuce powojennej. Przy zastosowaniu najprostszych środków: piórka, tuszu, ołówka czy długopisu, stworzyły tysiące autoportretów, składających się na dziwne uniwersum, które jest przepełnione, choć wypełnione tylko nimi dwiema. Na rysunkach widzimy zatem postaci kobiece jako niepokojące bliźniacze stwory czy też wręcz grzyby bądź rośliny, owady, plechy, porosty, ukwiały, mózgo-podobne koralowce, potworniaki. W różnych formach, ale zawsze połączone, czasem twórczo, z czasem, coraz bardziej destrukcyjnie. Siostry – oddane sobie i na siebie skazane.

Z czasem w ich malarstwie, rysunku i grafice zaczęły pojawiać się jednak pewne dostrzegalne różnice – Alicja koncentrowała się przede wszystkim na portretach i figurach kobiet, nieco rozjaśniając paletę. Bożena odwrotnie, malowała przede wszystkim prace, w których dominowała czerń. Jej kobiety stały się demonami, duchami, budzącymi tyleż lęk, co współczucie.
Dziś, wobec intensywnej rewizji pola sztuki pod kątem przywracania lub wręcz budowania świadomości o artystkach, których twórczość nie wybrzmiała dość mocno (lub wcale), twórczość Bożeny i Alicji czeka na ponowne, a być może pierwsze odczytanie. 

Więcej prac: www.forgottenheritage.eu

Ciekawostki

Dlaczego należy chronić się przed stonkami ziemniaczanymi?

Jaki prezent na Wielkanoc wybrać?

Event firmowy? Tylko z Agencją Argentum Event!

5 pomysłów na prezent ślubny

Najlepsze marki wędkarskie w niskich cenach

Umowa o pośrednictwo - do czego zobowiązuje i czy warto ją podpisać?

Biuro rachunkowe – pomoc ważniejsza niż może się to wydawać!

Dobry psycholog rodzinny w Warszawie - profesjonalna pomoc w PsychoCare

Zrezygnuj z tłuszczu, ale nie ze smaku – czym podkręcić smak niskotłuszczowych dań?

Torebki Monnari - listonoszki i shopperki na jesień 2021

Oczyszczające zabiegi na twarz – co wybrać?

Niebo nad Polską pełne samolotów

Najlepsze imprezy techno w tym roku - na co zarezerwować bilety już dziś?

Dlaczego warto uczyć dzieci rysunku?

Festiwale muzyczne – jak wybrać najlepszy?

Liceum dla dorosłych - sposób na uzupełnienie wykształcenia

Najtańsze mieszkania w polskich miastach - ranking nieruchomości

Tu o bezpieczeństwo dba Pikuś - ubezpieczenie nie tylko dla Uczniów

Nie nudź się w domu – posłuchaj najlepszych koncertów

Popularne festiwale - bilety na imprezy masowe

Emocje coraz bliżej

Firma sprzątająca biura – czy sprawdzi się jako biznes?

Auto detailing – 3 sposoby na odzyskanie dawnego wyglądu samochodu

Zwierzak w prezencie – i co dalej?

Rozwiń swoje hobby - kurs rysunku w Warszawie

Jak dbać o dobrą jakość lodowiska?

Zatańcz ze mną!

Sprzęt i akcesoria niezbędne do wędkowania

Sterowanie oświetleniem - urządzamy inteligentny dom

Pomoc drogowa na terenie Warszawy

Dlaczego warto zamieszkać na Ochocie?

Buty dziecięce marki bobux - zdrowie, wygoda i najwyższa jakość wykonania

Bez wychodzenia z domu – gdzie w stolicy najlepiej zamówić burgera

Dobry catering dietetyczny w Warszawie, czyli jaki? Podpowiadamy, jak wybrać dietę pudełkową

Jak wybrać ekipę do remontu mieszkania w Warszawie?

Zakład o największy hit lata?

Kiedy warto skorzystać z zabiegów medycyny estetycznej?

Domy Krępa - połączenie spokoju przedmieść z wygodą centrum miasta

Specjalny wysłannik donosi...

Przełom w biznesie franczyzowym – zabezpieczenie przed ryzykiem ekonomicznym

Ekspresy do kawy - pomysł na dobry poranek

Jaką umowę podpisać z wykonawcą usługi?

Prywatne przedszkole - wszystko co najlepsze dla twojego dziecka

Jak mieszka się na Mokotowie?

Jaki ekran wybrać do kina samochodowego lub plenerowego?

Copix najlepszy serwis kserokopiarek Konica Minolta

Loty w tunelu aerodynamicznym w Warszawie

Odkryj magiczny świat wraz z Elle i Lottie

Na jaki kurs niemieckiego online warto się zapisać?

Podolog dla seniora - czy jest konieczny?

Podłoga drewniana – idealna do każdego wnętrza

Tak to miało być...

Rolety - przewodnik po dostępnych rodzajach

Problemy ze snem?

Jak ubierać niemowlę na wiosnę?

W jaki sposób przygotować się do łowienia ryb zimą?

Zakupy z personal shopperem

Mieszkanie z rynku wtórnego czy pierwotnego?

Co zrobić, żeby szybko zasnąć?

Rola gier w rozwoju dzieci

Naprawa iphone

Kurs języka polskiego: grupowy, indywidualny, a może specjalistyczny?

Opieka nad bliskimi zmagającymi się z NTM

Systemy gipsowe – na jaki się zdecydować?

Co wędkarz powinien kupić pod koniec zimy?

Pergole tarasowe - idealne rozwiązanie dla twojego domu

Rodzaje bonusów bukmacherskich i ich zalety dla typerów

To nie musi kosztować...

Medical App Development

Sale zabaw dla dzieci. Zabawa na sto dwa!

Euforia czy tragedia? Jakie oczekiwania przed Euro 2020?

10 pomysłów na wyjazd weekendowy w 2020

Muzyka, której szukasz

How to Build a Great Web & Mobile Marketplace

Historia zakładów bukmacherskich w Polsce

Kolory szat liturgicznych - jakie mają znaczenie?

Jeśli nie garaż murowany, to może blaszany?

Jak rozwijać mięśnie na siłowni? Garść praktycznych porad

Repertuar Warszawskich teatrów w styczniu

Jakie suplementy przyjmować będąc wegetarianinem?

Jak przygotować teczkę rysunkową?

5 powodów dla których warto skorzystać z firmy przeprowadzkowej w Warszawie

Powiadom o imprezie

Info na czerwony pasek PSI

Zamów fotoletter

Wolna sobota

Siostry Sisters

Siostry / Sisters: Alicja i Bożena Wahl

Fundacja Arton
23.09.-27.11.2021

wernisaż: 23.09.2021, 15.00-19.00
Foksal 11/4, 00-372 Warszawa
www.fundacjaarton.pl
www.forgottenheritage.eu
 
lokal_30
26.11.2021-22.01.2022

Wilcza 29A/12, Warszawa 00-544
www.lokal30.pl
 
Biogram Alicji i Bożeny Wahl w Słowniku malarzy polskich to jedyny przypadek, gdy wspólna nota dotyczyła dwóch osób. Urodzone 12 października 1932 r. siostry bliźniaczki tworzyły niezwykle intensywnie przez blisko sześć dekad. Malując, wykonując rysunki, grafiki i scenografię telewizyjną stworzyły tysiące prac.

Razem zdały egzaminy do warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (1952) i jednocześnie ją ukończyły (1958), choć w ich rodzinie nie było tradycji artystycznych. Pomysł sióstr, aby zdawać do Akademii Sztuk Pięknych spotkał się ze sprzeciwem ich matki, tyle tylko, że nie miała ona już faktycznie żadnego wpływu na życie córek – jedną z wielu rodzinnych historii stała się ta, o wyprowadzce dziewcząt z domu w dniu, a właściwie w nocy, kiedy przypadały ich osiemnaste urodziny. Chwilę po północy dziewczęta opuściły rodzinne mieszkanie przy ul. Noakowskiego i zamieszkały w Konstancinie, u późniejszego męża Alicji, pisarza Romana Bratnego. W mieszkaniu Bratnego, przez które przewijali się interesujący goście: artyści, literaci, intelektualiści, filmowcy, pojawiła się koncepcja podjęcia studiów w ASP.
Z wczesnego okresu ich twórczości zachowały się nie tylko obrazy i rysunki, ale też trochę ceramiki: talerze i wazony o uproszczonych kubistycznych kształtach (w zbiorach prywatnych i zbiorach Muzeum ASP w Warszawie), a także formy rzeźbiarskie. Na dokumentacji filmowej z pierwszej wspólnej wystawy sióstr w galerii Krzywe Koło w 1961 r. widać rzeźby w kształcie kobiecych postaci o dużych piersiach i pełnych biodrach.

Na tym samym filmie widać duży talerz składający się z dwóch ruchomych części. Na każdej z nich namalowany został androgyniczny kształt – siostry, prezentując tę pracę, wykonały gest, który pozornie jest błahy: Alicja i Bożena łączyły i rozdzielały trzymane przez siebie elementy naczynia. Z perspektywy czasu działanie jest jak symbol złożonej siostrzanej relacji: ciągłej potrzeby przebywania ze sobą i konfliktów, które to wywoływało. Relacji, której namiętnym, wibrującym od emocji odbiciem, jest twórczość ich obu. Można z pewnością stwierdzić, że Alicja rysowała i malowała przede wszystkim siebie i swoją siostrę Bożenę, natomiast Bożena – siebie i swoją siostrę Alicję.

Artystki nie tylko nie dystansowały się od swojej kobiecości, która zresztą w ich twórczości jest niejednoznaczna, mająca wiele odsłon i form i jako taka właśnie ona była najbardziej interesującym obszarem ich peregrynacji Większość ich prac dotyczy tego samego: bycia kobietą (młodą, starszą, wreszcie: starą, twórczą, zmęczoną, wściekłą, radosną, z jej nieustanną potrzebą brania i dawania miłości, zakochaną i na dnie rozpaczy oraz w wielu innych odsłonach), jak również bycia bliźniaczą siostrą.

Bożena i Alicja Wahl to niewątpliwie jedne z najbardziej utalentowanych i oryginalnych rysowniczek w polskiej sztuce powojennej. Przy zastosowaniu najprostszych środków: piórka, tuszu, ołówka czy długopisu, stworzyły tysiące autoportretów, składających się na dziwne uniwersum, które jest przepełnione, choć wypełnione tylko nimi dwiema. Na rysunkach widzimy zatem postaci kobiece jako niepokojące bliźniacze stwory czy też wręcz grzyby bądź rośliny, owady, plechy, porosty, ukwiały, mózgo-podobne koralowce, potworniaki. W różnych formach, ale zawsze połączone, czasem twórczo, z czasem, coraz bardziej destrukcyjnie. Siostry – oddane sobie i na siebie skazane.

Z czasem w ich malarstwie, rysunku i grafice zaczęły pojawiać się jednak pewne dostrzegalne różnice – Alicja koncentrowała się przede wszystkim na portretach i figurach kobiet, nieco rozjaśniając paletę. Bożena odwrotnie, malowała przede wszystkim prace, w których dominowała czerń. Jej kobiety stały się demonami, duchami, budzącymi tyleż lęk, co współczucie.
Dziś, wobec intensywnej rewizji pola sztuki pod kątem przywracania lub wręcz budowania świadomości o artystkach, których twórczość nie wybrzmiała dość mocno (lub wcale), twórczość Bożeny i Alicji czeka na ponowne, a być może pierwsze odczytanie. 

Więcej prac: www.forgottenheritage.eu

Adres

Warszawa, ul. Foksal 11/4

Termin

Od 2021-09-23 , Do 2022-01-22

Zobacz na mapie

Reklama

Ciekawostki